Ambitie
We willen de economisch meest vitale, duurzame stad (en regio) van Nederland zijn. Het behouden en waar mogelijk vergroten van onze economische dynamiek is een onmisbare voorwaarde voor een aantrekkelijk woon-, werk- en leefklimaat. We willen bovendien een innovatieve stad en regio zijn. Dit doen we samen met het bedrijfsleven en kennisinstellingen en we werken zoveel mogelijk regionaal samen omdat stad en regio elkaar nodig hebben en versterken.
Naast de indicatoren die door de gemeente zelf per programma zijn opgenomen, zijn er indicatoren die vanuit het rijk (Besluit Begroting en Verantwoording) verplicht dienen te worden opgenomen in de Begroting. Er zijn geen streefcijfers voor benoemd. Zie ook www.waarstaatjegemeente.nl.
Wethouder Willem-Jan Stegeman
Email: wethouderstegeman@amersfoort.nlPortefeuillehouders
Indicatoren
Economie en duurzaamheid
Economie
Ontwikkeling van de werkgelegenheid Amersfoort (2009=100)
Ontwikkeling van de werkgelegenheid Amersfoort (2009=100)
Toelichting
We streven naar een ontwikkeling van de werkgelegenheid in Amersfoort die gunstiger is dan het gemiddelde van Nederland en het gemiddelde van de 100.000+ gemeenten (exclusief de vier grote steden). We willen onze gunstige economische uitgangssituatie benutten (o.a. centrale ligging, bereikbaarheid, moderne werklocaties, aantrekkelijk woon- en leefklimaat, goed opgeleide beroepsbevolking, kenniseconomie). De ontwikkeling van de 100.000+ gemeenten is berekend op 26 100.000+ gemeenten. De 4 grootste gemeenten en Westland zijn daarin niet meegenomen.
Betreft banen vanaf 1 uur per week.
We streven naar een ontwikkeling voor Amersfoort die sterker is dan die in Nederland en de 100.000+ gemeenten.
Economie en duurzaamheid
Economie
Aantal banen per 1000 inwoners van 15 t/m 64 jaar
Aantal banen per 1000 inwoners van 15 t/m 64 jaar
Toelichting
In de derde plaats willen we een balans tussen wonen en werken. We meten het vanaf 2016 via de landelijk verplicht gestelde indicator aantal banen (vanaf 1 uur per week) per 1000 inwoners van 15-65 jaar. Deze indicator laat ons zien of de economische ontwikkeling de bevolkingsontwikkeling voldoende bijhoudt. Streefcijfers: ‘meer dan 800 banen per 1000 inwoner van 15-65 jaar’. Toelichting: Bij een gezonde balans tussen wonen en werken, is er getalsmatig naast elke werkende Amersfoorter ook een baan. Van de inwoners van 15-65 jaar is rond de 80% werkzaam (de zogenaamde arbeidsparticipatie). Als het aantal werkenden circa 0,8 per inwoner van 15-65 jaar is, dan streven we naar minimaal 800 banen per 1000 inwoners van 15-65 jaar. Zie Dashboard economie en arbeidsmarkt op www.amersfoortincijfers.nl.
Economie en duurzaamheid
Economie
Positie op de sociaal-economische index
Positie op de sociaal-economische index
Toelichting
In de vierde plaats willen we sociaal-economisch een blijvende toppositie in Nederland. Dit laat ons zien hoe vitaal Amersfoort is op aspecten als werkgelegenheid, werkloosheid en bijstand, in vergelijking met andere steden. Het cijfer van 2016 is gepubliceerd in 2017, maar gaat vooral over cijfers van 2016.
Streefcijfer: ‘top 5 positie’. Toelichting: De Atlas voor Gemeenten bevat een benchmark van de sociaal-economische positie van de 50 grootste gemeenten in Nederland. Zie ook www.amersfoortincijfers.nl.
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Indicator | Realisatie cijfers | Streefcijfers | Toelichting | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
Ontwikkeling van de werkgelegenheid Amersfoort (2009=100) | 102,2 | 101,7 | 101,7 | 101,3 | 99,1 | 100 | Toelichting Ontwikkeling van de werkgelegenheid Amersfoort (2009=100)In de lokale economie zijn er vier doelstellingen die zijn weergegeven in de opgenomen indicatoren.
We streven naar een ontwikkeling van de werkgelegenheid in Amersfoort die gunstiger is dan het gemiddelde van Nederland en het gemiddelde van de 100.000+ gemeenten (exclusief de vier grote steden). We willen onze gunstige economische uitgangssituatie benutten (o.a. centrale ligging, bereikbaarheid, moderne werklocaties, aantrekkelijk woon- en leefklimaat, goed opgeleide beroepsbevolking, kenniseconomie). De ontwikkeling van de 100.000+ gemeenten is berekend op 26 100.000+ gemeenten. De 4 grootste gemeenten en Westland zijn daarin niet meegenomen. Betreft banen vanaf 1 uur per week. We streven naar een ontwikkeling voor Amersfoort die sterker is dan die in Nederland en de 100.000+ gemeenten. | |||
Ontwikkeling van de werkgelegenheid in Nederland (2009=100) | 100,4 | 99,9 | 99 | 98,2 | 98,7 | 99,7 | Toelichting Ontwikkeling van de werkgelegenheid in Nederland (2009=100)We streven naar een ontwikkeling van de werkgelegenheid in Amersfoort die gunstiger is dan het gemiddelde van Nederland en het gemiddelde van de 100.000+ gemeenten (exclusief de vier grote steden). We willen onze gunstige economische uitgangssituatie benutten (o.a. centrale ligging, bereikbaarheid, moderne werklocaties, aantrekkelijk woon- en leefklimaat, goed opgeleide beroepsbevolking, kenniseconomie). Het betreft banen vanaf 1 uur per week. We streven naar een ontwikkeling voor Amersfoort die sterker is dan die in Nederland en de 100.000+ gemeenten. | |||
Ontwikkeling van de werkgelegenheid in de 100.000+ gemeenten (2009=100) | 100,4 | 99,9 | 99 | 98,1 | 98,3 | 99,2 | Toelichting Ontwikkeling van de werkgelegenheid in de 100.000+ gemeenten (2009=100)De ontwikkeling van de 100.000+ gemeenten is berekend op 26 100.000+ gemeenten. De 4 grootste gemeenten en Westland zijn daarin niet meegenomen. | |||
Rapportcijfer tevredenheid ondernemersklimaat | 6,6 | 6,7 | 7 | Toelichting Rapportcijfer tevredenheid ondernemersklimaatIn de tweede plaats willen we een blijvend hoge tevredenheid bij ondernemers met de kwaliteit van het ondernemersklimaat. Deze indicator laat ons zien of we onze economische randvoorwaarden op orde hebben, zodat ondernemerschap kan bloeien. De tevredenheid met het ondernemersklimaat zegt ons veel over de impact van onze eigen inzet. Streefcijfer: ‘7+’ voor 2016 is niet gehaald. Ook voor de komende jaren behouden we de ambitie om boven de 7 te scoren. | ||||||
Aantal banen per 1000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | 859 | 851 | 846 | 837 | 810 | 810 | 800 | Toelichting Aantal banen per 1000 inwoners van 15 t/m 64 jaarIn de derde plaats willen we een balans tussen wonen en werken. We meten het vanaf 2016 via de landelijk verplicht gestelde indicator aantal banen (vanaf 1 uur per week) per 1000 inwoners van 15-65 jaar. Deze indicator laat ons zien of de economische ontwikkeling de bevolkingsontwikkeling voldoende bijhoudt. Streefcijfers: ‘meer dan 800 banen per 1000 inwoner van 15-65 jaar’. Toelichting: Bij een gezonde balans tussen wonen en werken, is er getalsmatig naast elke werkende Amersfoorter ook een baan. Van de inwoners van 15-65 jaar is rond de 80% werkzaam (de zogenaamde arbeidsparticipatie). Als het aantal werkenden circa 0,8 per inwoner van 15-65 jaar is, dan streven we naar minimaal 800 banen per 1000 inwoners van 15-65 jaar. Zie Dashboard economie en arbeidsmarkt op www.amersfoortincijfers.nl.
| ||
Positie op de sociaal-economische index | 6 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | Toelichting Positie op de sociaal-economische indexIn de vierde plaats willen we sociaal-economisch een blijvende toppositie in Nederland. Dit laat ons zien hoe vitaal Amersfoort is op aspecten als werkgelegenheid, werkloosheid en bijstand, in vergelijking met andere steden. Het cijfer van 2016 is gepubliceerd in 2017, maar gaat vooral over cijfers van 2016. Streefcijfer: ‘top 5 positie’. Toelichting: De Atlas voor Gemeenten bevat een benchmark van de sociaal-economische positie van de 50 grootste gemeenten in Nederland. Zie ook www.amersfoortincijfers.nl.
|
Verplichte indicatoren
Naast de indicatoren die door de gemeente zelf per programma zijn opgenomen, zijn er indicatoren die vanuit het rijk (Besluit Begroting en Verantwoording) verplicht dienen te worden opgenomen in de Begroting. Er zijn geen streefcijfers voor benoemd. Zie ook www.waarstaatjegemeente.nl.
Indicator | Realisatie cijfers | Streefcijfers | Toelichting | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
Aantal vestigingen per 1000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | 123,3 | 125,8 | 131,2 | 135,8 | 140,6 | 145,4 | Toelichting Aantal vestigingen per 1000 inwoners van 15 t/m 64 jaarBetreft aantal vestigingen van bedrijven. Indicator is van rijkswege opgenomen onder programma 'sociaal domein'. | |||
% functiemenging | 57,1% | 57% | 56,8% | 56,5% | 55,9% | 56,1% | Toelichting % functiemengingDe functiemengingsindex geeft de verhouding weer tussen banen en woningen en varieert van 0 (alleen wonen) tot 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als bedrijven. De indicator geeft ook iets weer van een balans tussen wonen en werken. | |||
Bruto gemeentelijk product | 91 | Toelichting Bruto gemeentelijk productBruto gemeentelijk product (BGP) geeft het aantal banen per inwoner vermenigvuldigd met de gemiddelde toegevoegde waarde van die banen (ofwel de productiviteit van die banen) in een gemeente. De verhoudingswaarde tussen verwacht BGP en gemeten BGP geeft aan of er boven verwachting (meer dan 100) of beneden verwachting (minder dan 100) wordt geproduceerd. | ||||||||
Demografische druk in % | 62,7% | 63,9% | 64,7% | 65,2% | 65,2% | 65,7% | Toelichting Demografische druk in %Het totaal aantal personen onder de 20 en vanaf 65 jaar in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar. Dit is de som van de 'groene' en 'grijze' druk. Het cijfer geeft een indicatie van de druk op de arbeidsmarkt. |
Doelstellingen
Bovengemiddelde groei van werkgelegenheid. We willen onze gunstige economische uitgangssituatie benutten (onder andere centrale ligging, bereikbaarheid, moderne werklocaties, aantrekkelijk woon- en leefklimaat, goed opgeleide beroepsbevolking, kenniseconomie).
Vitaliteit: we streven naar een economie waarin (duurzaam) ondernemerschap kan bloeien. We streven naar een hoger rapportcijfer voor tevredenheid over het ondernemersklimaat.
Balans tussen wonen en werken. We willen dat de ontwikkeling van de werkgelegenheid gelijke tred houdt met de algehele (bevolkings)ontwikkeling van de stad. We willen een stad voor wonen én werken zijn.
Economische koploper in Nederland. We willen in de top vijf staan op de sociaal-economische index van de Atlas voor Gemeenten. De positie op deze index is gebaseerd op een aantal kengetallen zoals bijstandscijfers, werkeloosheidscijfers, aantal arbeidsongeschikten, percentage lage inkomens en laagopgeleiden, participatie van vrouwen in de beroepsbevolking en percentage zakelijke dienstverlening.
Onze inzet
De Economische Agenda
De gewenste economische dynamiek kunnen we niet zelf realiseren; dat is aan de bedrijven en instellingen in onze gemeente. Wel kunnen we het ondernemersklimaat zo aantrekkelijk mogelijk maken en de economische randvoorwaarden verder verbeteren. Dat doen we met de Economische Agenda. Er zijn de afgelopen jaren mooie resultaten behaald. Voor 2018 en 2019 beschikken we over voldoende budget om onze inzet te handhaven op hetzelfde niveau als de afgelopen jaren. Dat geldt niet voor 2020 en 2021. In twee termijnen wordt de Economische Agenda afgebouwd met 375.000 euro, dit is bijna 40% van het budget.
Onze Economische Agenda kent drie sporen:
- rode loper
- vitale werklocaties
- regionale stimulering
Rode loper
We zetten Amersfoort als aantrekkelijke regio volop in de schijnwerpers en leggen de rode loper uit voor bedrijven die hier zijn gevestigd of zich willen vestigen. Via citymarketing stralen we uit dat regio Amersfoort een uitstekende plek is om te ondernemen, wonen, werken, en recreëren. We koesteren onze veelzijdigheid. Daarbij bekijken we hoe we nog beter kunnen profiteren van de nabijheid van Amsterdam en Schiphol. We blijven inzetten op onze acquisitie van bedrijven. We kijken vooral naar nieuwe bedrijven in kansrijke sectoren zoals ict, zorg, e-commerce en zakelijke diensten. We zetten in op het versterken van Amersfoort als kennis- en congresstad. Samen met marktpartijen, Amersfoort Business, Utrecht Convention Bureau, citymarketing en EBU zetten we de groei door van nationale en internationale congressen in onze regio. Ook blijven we ons via accountmanagement inzetten voor onze bestaande bedrijven; zij zijn belangrijke ambassadeurs om onze aantrekkelijkheid voor het voetlicht te brengen. We blijven onze dienstverlening aan bedrijven verbeteren, aan de balie, telefonisch en met extra aandacht voor digitale dienstverlening.
Via de Taskforce Internationaal, een samenwerking met EBU, Invest Utrecht (provincie), Utrecht Science Park (USP) en gemeente Utrecht, hebben we ons zakelijke netwerk in Duitsland versterkt. Ook is vanuit de Taskforce een verkenning gedaan naar de kansen die ontstaan door de Brexit. De Taskforce werkt samen op het gebied van internationale marketing en acquisitie onder de vlag van Utrecht Region. Dit zetten we door in 2018. Om (internationaal) talent aan te trekken hebben we samen met EBU en bedrijven een talent portal gelanceerd (Utrecht Region). In 2018 willen meer bedrijven betrekken bij het talent portal.
Om het tekort aan ICT personeel bij bedrijven op te lossen, zijn we partner geworden van het ICT Competence Center. Hogeschool Utrecht en bedrijven werken daarin samen om meer ICT medewerkers op te leiden.
Speerpunten 2018:
- Voortzetten regionale samenwerking bij acquisitie en accountmanagement
- Voortzetten ambassadeursprogramma
- Uitvoering internationale marketing en acquisitie van bedrijven in samenwerking met
de Taskforce Internationaal
- Werven nieuwe (inter)nationale kennisevenementen
- Voortzetten citymarketing campagne Amersfoort Business
Vitale werklocaties
We zorgen voor de beschikbaarheid van voldoende en passende werklocaties, voor bedrijven, kantoren, winkels enzovoort. Ons vestigingsbeleid is flexibel om ondernemerschap voldoende ruimte te kunnen bieden. Wij actualiseren de visies voor werk- en kantoorlocaties. Op basis van deze actualisatie wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld, met een programmering tot 2030. We hebben aandacht voor onze bedrijventerreinen (bestaand en in ontwikkeling) en hebben een periodiek bestuurlijk overleg met de vertegenwoordigers van Isselt, De Hoef, Bedrijvenpark Vathorst en De Wieken.
Amersfoort is een stad met ruimte om te wonen en te werken. De kantorenmarkt vraagt daarbij om een nadere strategische keus, waarbij we streven naar een goede balans tussen wonen en werken. We moeten ruimte houden voor bedrijven op daarvoor geschikte plekken. Op economische minder belangrijke locaties kan de kantorenleegstand worden tegengegaan door de transitie naar woningen. Voor De Hoef en het Stationsgebied werken we aan een gebiedsaanpak. Voor de nieuwbouwlocaties Podium en Trapezium willen we met onze ontwikkelpartners een (deels) andere invulling vinden voor de kantoorlocatie.
Vanuit het programma Ruimtelijke Ontwikkeling wordt het integrale programma voor het Stadshart verder ingevuld. Daarbij werken we samen met onze partners. Tevens zal vanuit dit programma gestart worden met programmamanagement, met bijzondere aandacht voor het cluster van projecten op het gebied van werk- en kantoorlocaties.
Speerpunten 2018:
- Uitvoering programma werklocaties ( inclusief kantoorlocaties), waar de economische ontwikkelopgave centraal staat.
- Aanpak De Hoef: samen met marktpartijen werken we aan een transformatie van het zuidwestelijk deel (rond het NS-station Schothorst) naar een woon-, werk- en leeromgeving.
- Aanpak Stationsgebied: samen met marktpartijen willen we het centrale Stationsgebied meer op de kaart zetten en actiever en levendiger maken.
Regionale stimulering
In brede zin werken we samen met onze buurgemeenten via Regio Amersfoort. Ons economisch beleid stemmen we af, bijvoorbeeld over werklocaties, en de uitvoering pakken we (steeds meer) gezamenlijk op. Mooie voorbeelden zijn regionale marketingcampagnes en de Rode Loperdag voor (nieuwe) bedrijven. Deze regionale dag organiseren we sinds 2014.
Regionaal werken we vooral samen aan drie onderwerpen uit de economische agenda:
- innovatie & duurzaamheid
- arbeidsmarkt – onderwijs
- toerisme
Via de Economic Board Utrecht (EBU) werken we aan een beter regionaal innovatieklimaat en een duurzame economie, samen met het bedrijfsleven, kennis- en onderwijsinstellingen. De speerpunten groen, gezond en slim worden in de regio steeds meer herkend. Ook zien we een toename van de investeringsbereidheid van bedrijven binnen de EBU. Onze aanpak Amersfoort Smart City past binnen de aanpak van de EBU (slim). In het programma Duurzaamheid en innovatie van deze begroting is daarover meer te lezen.
We willen de regionale arbeidsmarkt versterken en de relatie tussen werkgevers en onderwijs verbeteren. Met onze aanpak streven we naar meer passende arbeidskrachten voor bedrijven in onze regio en een betere aansluiting van onderwijs en praktijk. Daarbij werken we samen met ondernemersorganisaties, onderwijsinstellingen en de Economic Board Utrecht. We organiseren netwerkbijeenkomsten en hebben een stimuleringsfonds voor initiatieven van regionale partners. Met subsidie uit het Toekomstfonds Onderwijs-Arbeidsmarkt konden de afgelopen twee jaar bijna twintig samenwerkingsprojecten van onderwijs en bedrijfsleven aan de slag. Hiermee stimuleren we dat onderwijs en werkgevers zich meer in elkaar verdiepen, zodat de aansluiting van werk naar onderwijs verbetert. Dat is goed voor de regionale economie en jongeren vergroten hun kansen op de arbeidsmarkt. De bijdrage vanuit de Economische Agenda voor voortzetting van het Toekomstfonds Onderwijs-Arbeidsmarkt na 2019 is niet gegarandeerd.
We ondersteunen in 2018 samen met onze buurgemeenten in Regio Amersfoort weer het project ZomerOndernemer, een project dat de afgelopen jaren succesvol heeft gedraaid. ZomerOndernemer laat jongeren kennis en ervaring opdoen bij het opstarten van een eigen bedrijf.
Speerpunten 2018:
- Uitvoering aanpak onderwijs-arbeidsmarkt, inclusief Toekomstfonds Onderwijs-Arbeidsmarkt
We willen de regionale toeristische aantrekkelijkheid van Amersfoort versterken, voor zakelijke bijeenkomsten en voor toeristisch bezoek in de vrije tijd. Hiermee trekken we meer bezoekers en bestedingen van elders. Door regionaal goed samen te werken, kunnen we toeristen langer in onze regio houden (langere dagen en/of meer overnachtingen). We streven een krachtige profilering na op onderscheidende attractieve zaken in onze stad en de regio.
We gaan door met de collectieve aanpak van toeristische stadspromotie, cultuurmarketing en het zakelijk toerisme door stichting Citymarketing. We faciliteren een goede toeristische informatievoorziening en gastheerschap door VVV Amersfoort. We faciliteren projecten en activiteiten die de vrijetijdseconomie en het toerisme bevorderen.
Er is een belangrijke relatie met cultuur. Grote, bijzondere (culturele) evenementen in Amersfoort dragen bij aan de toeristische aantrekkingskracht van de stad. Zij zijn economisch van betekenis en hebben een positieve invloed op het imago van de stad.
Voor de toeristische marketing ter stimulering van bekendheid in en bezoek vanuit het buitenland zetten we de regionale krachtenbundeling voort. Onze inspanningen blijken succesvol. We merken dat het internationaal bezoek aan de stad toeneemt. De geslaagde samenwerking met Utrecht rond het project 100 jaar De Stijl inspireert tot het verder benutten van kansen voor de beide steden op cultuurtoeristisch vlak.
Daarnaast is in 2017 binnen de regio’s Utrecht en Amersfoort verkend welke (andere) kansrijke thema’s in het gebied zich lenen voor een gezamenlijke profilering op het gebied van (inter)nationaal toerisme. Verder uitgewerkt in een marketingplan, kunnen in 2018 de eerste acties voor de gezamenlijke regio’s worden uitgevoerd.
Speerpunten 2018:
Ÿ Voortzetten samenwerking internationaal toerisme door Utrecht en Amersfoort
Volop ruimte voor events of congressen in onze stad. Foto: www.locatieamersfoort.nl.
Samenwerking
Voor ons economisch beleid zijn de inbreng van ondernemers en economische partners cruciaal. We stemmen beleid af en wij voeren onze activiteiten altijd uit in samenwerking met veel partijen in de stad en in de regio, zoals de Economic Board regio Utrecht (EBU) en Invest Utrecht. We werken met andere gemeenten samen (in Regio Amersfoort en binnen de provincie) én met onderwijsinstellingen, bedrijvenkringen, binnenstadpartijen, winkeliersverenigingen en vertegenwoordigers van diverse sectoren, zoals horeca, toerisme en de 'maak-industrie'. We werken vraaggericht en proberen partijen met elkaar te verbinden.
We zijn verbonden met Stichting Citymarketing Regio Amersfoort. Deze stichting organiseert met andere partners marketingcampagnes voor ondernemen, zakelijk en vrijetijdstoerisme en wonen.
Maatregelen
Op dit deelprogramma zijn geen herstelmaatregelen van toepassing of zijn de herstelmaatregelen reeds gerealiseerd.