Ambitie
We willen een voorzieningenaanbod dat goed aansluit bij de zorgbehoeften van onze inwoners/jeugdigen op dit moment. Licht en snel toegankelijk waar dit kan en met specialistisch inzet waar nodig. We zoeken daarom altijd naar passende en zo min mogelijk belastende zorg voor de cliënt, binnen de beschikbare middelen.
Wethouder Fleur Imming
Email: wethouderimming@amersfoort.nl
Indicatoren
Sociaal domein
Specialistische zorg en ondersteuning
Aandeel jongeren met jeugdhulp
Aandeel jongeren met jeugdhulp
Toelichting
Deze indicator is gebaseerd op alle Amersfoortse jongeren die jeugdhulp ontvingen. Onder gemeenten met 100.000-300.000 inwoners was dit aandeel in 2016 10,7%.
Het aandeel jeugdzorg per gemeente kan komende jaren ook wijzigen door aangekondigde veranderingen in het woonplaatsbeginsel op grond waarvan wordt bepaald aan welke gemeente de geleverde jeugdzorg wordt toebedeeld. Deze administratieve herverdeling leidt dan tot een minder zuivere trendlijn over het gebruik van jeugdzorg.
De realisatiecijfers over het gebruik van zorg ijlen sterk na. Halfjaarlijks worden de cijfers geactualiseerd op de landelijke monitor www.waarstaatjegemeente.nl.
Sociaal domein
Specialistische zorg en ondersteuning
Aandeel WMO-cliënten dat zich beter redt door ondersteuning
Aandeel WMO-cliënten dat zich beter redt door ondersteuning
Toelichting
Deze indicator is gebaseerd op een stelling uit het wettelijk verplichte cliëntervaringsonderzoek WMO. Het betreft cliënten die het (helemaal) eens zijn met de stelling 'door de ondersteuning die ik krijg, kan ik mij beter redden' exclusief geen mening en niet van toepassing. De overige categoriën waren: '(helemaal) niet mee eens' en 'neutraal'. Het verschil tussen 2016 en 2015 is niet statistisch significant.
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Indicator | Realisatie cijfers | Streefcijfers | Toelichting | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
Aandeel jongeren met jeugdhulp | 9,5% | 10,3% | 11% | 11% | Toelichting Aandeel jongeren met jeugdhulpLandelijk zien we een toename van het gebruik van zorg. We streven naar minder zorg dan bij andere gemeenten met 100.000-300.000 inwoners.
Deze indicator is gebaseerd op alle Amersfoortse jongeren die jeugdhulp ontvingen. Onder gemeenten met 100.000-300.000 inwoners was dit aandeel in 2016 10,7%. Het aandeel jeugdzorg per gemeente kan komende jaren ook wijzigen door aangekondigde veranderingen in het woonplaatsbeginsel op grond waarvan wordt bepaald aan welke gemeente de geleverde jeugdzorg wordt toebedeeld. Deze administratieve herverdeling leidt dan tot een minder zuivere trendlijn over het gebruik van jeugdzorg.
De realisatiecijfers over het gebruik van zorg ijlen sterk na. Halfjaarlijks worden de cijfers geactualiseerd op de landelijke monitor www.waarstaatjegemeente.nl. | |||||
Aandeel inwoners met een WMO maatwerkarrangement | 6,1% | 6,2% | 6,2% | Toelichting Aandeel inwoners met een WMO maatwerkarrangementDe realisatiecijfers over het gebruik van zorg ijlen sterk na. Halfjaarlijks worden de cijfers geactualiseerd op de landelijke monitor www.waarstaatjegemeente.nl . Landelijk zien we een toename van het gebruik van zorg. We willen op de landelijk lijn blijven van andere gemeenten met 100.000-300.000 inwoners.
Deze indicator betreft het aantal WMO cliënten met maatwerkarrangementen in 2016 per 100 inwoners. Deze indicator komt uit het Besluit Begroting en verantwoording (BBV). De BBV indicatoren staan gepubliceerd op www.waarstaatjegemeente.nl. Hier staat het per 1000 inwoners (61) . Onder gemeenten met 100.000 - 300.000 inwoners waren het 63 wmo cliënten per 1000 inwoners. We zien momenteel zowel in Amersfoort als landelijk een stijging van het aantal inwoners die WMO voorzieningen gebruiken, waarschijnlijk met name te verklaren als gevolg van het beleid gericht op het langer thuis wonen.
| ||||||
Aandeel huishouden dat gebruik maakt van 4 of meer voorzieningen van de WMO | 3,6% | 3,7% | 3,7% | Toelichting Aandeel huishouden dat gebruik maakt van 4 of meer voorzieningen van de WMODeze indicator geeft het aantal huishoudens per 100 huishoudens weer die in het tweede halfjaar 2016 4 of meer voorzieningen in het Sociaal Domein gebruiken. Hierbij gaat het om specialistische ondersteuning die personen en huishoudens ontvangen in het kader Jeugdwet, Participatiewet of Wmo. Door een diversiteit in registraties en inkoop is de vergelijking met andere gemeenten niet geheel zuiver. Overall verwachten we doordat inwoners langer thuis blijven wonen er meer inwoners meerdere voorzieningen zullen gaan gebruiken.
Op www.waarstaatjegemeente.nl staat het aandeel per 1000 huishoudens weergegeven en daar staan in de daar gepubliceerde rapportage gemeentelijke monitor Sociaal Domein diverse verdiepende cijfers over samenloop van regelingen.
Naast de zaken die we tellen door middel van indicatoren, zetten we ook in op het vertellen van verschillende aspecten. We vertellen over wat er gedaan is en wat het verhaal achter de cijfers is. | ||||||
Aandeel WMO-cliënten dat zich beter redt door ondersteuning | 76% | 77% | 78% | 78% | Toelichting Aandeel WMO-cliënten dat zich beter redt door ondersteuningWe streven naar om daar waar mogelijk de zelfredzaamheid van inwoners te versterken door het aanbod aan ondersteuning optimaal af te stemmen op de hulpvraag. Deze indicator is gebaseerd op een stelling uit het wettelijk verplichte cliëntervaringsonderzoek WMO. Het betreft cliënten die het (helemaal) eens zijn met de stelling 'door de ondersteuning die ik krijg, kan ik mij beter redden' exclusief geen mening en niet van toepassing. De overige categoriën waren: '(helemaal) niet mee eens' en 'neutraal'. Het verschil tussen 2016 en 2015 is niet statistisch significant. | |||||
Aandeel jeugdzorgcliënten dat beter problemen oplost door hulp | 70% | 71% | 71% | Toelichting Aandeel jeugdzorgcliënten dat beter problemen oplost door hulpWe streven er naar om daar waar jongeren te ontwikkelen tot weerbare en competente volwassenen. Indien jeugdzorg wordt ingezet willen we dat ze hiermee (indien mogelijk) beter problemen op kunnen lossen.
Het realisatiecijfer is gebaseerd op de volgende stelling uit het cliëntervaringsonderzoek MCJO: Door de hulp kan ik beter mijn problemen oplossen. Betreft cliënten die aangaven dat het 'een beetje beter is geworden' of dat het 'veel beter is geworden' exclusief niet van toepassing. De overige categoriën waren 'het is veel slechter geworden', 'het is een beetje slechter geworden' en 'het is hetzelfde gebleven'. |
Doelstellingen
We zorgen voor een specialistisch zorgaanbod en de beschikbaarheid van specifieke voorzieningen voor inwoners/jeugdigen van Amersfoort. De verwachting is dat de huidige behoefte aan specialistische zorg en voorzieningen geleidelijk zal veranderen. Ouderen blijven langer thuis wonen en voor jeugd verwachten wij dat het accent bij verblijf verschuift naar intensieve ambulante trajecten met de mogelijkheid van bijvoorbeeld tijdelijk logeren.
Ondersteuningsvragen zullen steeds meer in samenhang tussen de wijkteams, basisinfrastructuur en de specialistische zorgaanbieders gezamenlijk worden opgepakt vanuit de opdracht 1 gezin, 1 plan. Hiermee sluiten we aan bij de gewenste integraliteit van zorg en ondersteuning. Tevens is het van belang om hiermee de kosten te beheersen aangezien er van rijkswege steeds minder geld beschikbaar zal zijn voor deze vormen van zorg en ondersteuning. Gezien de huidige ontwikkeling is het onzeker of we in de toekomst bij handhaving van het huidige beleid en uitvoering uit zullen komen.
Onze inzet
We sturen op een zorgaanbod (qua prijs, volume en vorm) dat past bij de behoefte van de Amersfoorters.
Cliëntervaringen nemen we mee om de inkoop van zorg te verbeteren.
We geven strategische partnerschapsrelaties met zorgaanbieders verder vorm. Het accountmanagement richting aanbieders wordt verder geprofessionaliseerd.
Specifiek aandachtspunt is het verminderen van de administratieve lastendruk. Hiervoor sluiten we aan op de landelijke i-Wmo en iJw standaarden. Amersfoort voldoet hier reeds aan.
In 2018 en 2019 worden nieuwe aanbestedingen uitgevoerd voor o.a. jeugdhulp en de Wmo-dienstverlening aan huis (hulp bij het huishouden en ambulante begeleiding). In de voorbereidingen hierop wordt in samenwerking met de betrokken regiogemeenten de transformatieagenda specialistische jeugdhulp uitgewerkt.
Uitgangspunt blijft dat de vraag van de cliënt/jeugdige met zijn/haar netwerk leidend is. Primair is het aan de ouders en jeugdigen om zelf de regierol op zich te nemen, tenzij er sprake is van opvoedingsonmacht bij ouders en onveilige situaties voor het kind.
Specifieke aandachtspunten in de transformatie voor 2018 e.v. zijn onder andere:
- het verminderen van grensvlakkendiscussies tussen Wet langdurige zorg (WLZ), Zorgverzekeringswet (Zvw), Wmo en Jeugdzorg
- Kantelingsbeleid doelgroepenvervoer
- het ontwikkelen van algemene voorzieningen op wijkniveau als substituut voor dagactiviteit voor ouderen.
- Benutten van de j-GGZ kennis aan de voorkant in en rond de sociale teams. Voorbeeld hiervan is de realisatie en doorontwikkeling van de voorpost J-GGZ.
- Realiseren van eenduidigheid en intersectorale samenwerking in de specialistische jeugdhulp
- Doorontwikkelen van de transformatieopgave op af- en ombouw van de residentiële zorg (incl. de essentiële functies)
Samenwerking
Bij de algemene inleiding van het programma Sociaal Domein staat onze visie op samenwerking met de stad en betrokken partijen.
Maatregelen
Op dit deelprogramma zijn geen herstelmaatregelen van toepassing of zijn de herstelmaatregelen reeds gerealiseerd.