Overzicht van de incidentele en structurele baten en lasten
Zoals uit onderstaand overzicht blijkt, hebben we in alle jaren van deze meerjarenbegroting een structureel begrotingssaldo dat positief is. Met andere woorden: onze structurele baten zijn hoger dan onze structurele lasten en met onze structurele baten dekken we relatief veel incidentele lasten af.
Tabel: JI.01 Incidentele en structurele baten en lasten
(bedragen x € 1.000,--)
Baten / Lasten | Exploitatie / Reserve | BEGROTING 2018 | RAMING 2019 | RAMING 2020 | RAMING 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01 Bestuur en dienstverlening | ||||||||
1 Algemeen bestuur | ||||||||
1.1 Doorontwikkeling Amersfoort.nl | Lasten | Exploitatie | * | -100 | -100 | -100 | ||
PC raadsleden | Lasten | Reserve | -36 | |||||
Dotatie voorziening wachtgelden wethouders | Lasten | Reserve | -90 | -90 | ||||
2 Bestuurlijke vernieuwing en deregulering | ||||||||
Bestuurlijke vernieuwing | Lasten | Exploitatie | -102 | -102 | ||||
3 Dienstverlening | ||||||||
Verkiezingen Provincie, Waterschap en Europa | Lasten | Exploitatie | -610 | |||||
Gemeenteraad verkiezingen | Lasten | Exploitatie | -356 | |||||
Subtotaal 01 Bestuur en dienstverlening | -683 | -901 | -100 | 0 | ||||
02 Veiligheid en handhaving | ||||||||
1 Sociale veiligheid | ||||||||
2.1 Ondermijning en OOV, directe personele lasten | Lasten | Exploitatie | * | -72 | -72 | -72 | ||
2.2 Nazorg ex-gedetineerden, directe personele lasten | Lasten | Exploitatie | * | -72 | -72 | -72 | ||
Straatcoaches | Lasten | Exploitatie | -102 | -102 | ||||
Extra inzet BOA's uitgaansgebied | Lasten | Exploitatie | -77 | |||||
Mutaties reserves | ||||||||
Dotatie onderhoud brandweer | Lasten | Reserve | -96 | -96 | -96 | -96 | ||
Subtotaal 02 Veiligheid en handhaving | -419 | -341 | -240 | -96 | ||||
03 Stedelijk beheer en milieu | ||||||||
1 Stedelijk beheer | ||||||||
3.1 Aanpak essentaksterfte | Lasten | Exploitatie | * | -200 | ||||
3.2 Vervangen bomen woonstraten | Lasten | Exploitatie | * | -300 | ||||
3.3 Bestrijding Japanse duizendknoop | Lasten | Exploitatie | * | -55 | -45 | |||
3.4 Uitwerking groenvisie | Lasten | Exploitatie | * | -150 | -150 | -150 | ||
2017-065m Stop met tobbe over stobbe | Lasten | Exploitatie | -100 | -100 | ||||
2017-209a Niet langer de kat uit de boom | Lasten | Reserve | -500 | |||||
Bomenareaal | Lasten | Exploitatie | -100 | -100 | ||||
Beekdal budget uit voorgaande jaren | Lasten | Reserve | -2.145 | |||||
Extra exploitatielasten | Lasten | Reserve | -200 | -200 | ||||
Verharding Schuilenburg | Lasten | Exploitatie | -43 | |||||
Verharding Vathorst centrum | Lasten | Exploitatie | -18 | |||||
Verharding de Berg - zuid | Lasten | Exploitatie | -23 | |||||
Verharding bosgebied | Lasten | Exploitatie | -20 | |||||
Speelterreinen | Lasten | Exploitatie | -23 | -8 | ||||
Japanse duizendknoop | Lasten | Reserve | -50 | -50 | ||||
2 Milieu | ||||||||
3.5 Klimaatbestendige stad | Lasten | Exploitatie | * | -50 | -50 | -50 | ||
10.3 Luchtkwaliteit - uitvoeringskosten | Lasten | Exploitatie | * | -60 | -60 | -60 | ||
10.3 Luchtkwaliteit - subsidies | Lasten | Exploitatie | * | -100 | -75 | -75 | ||
2017-194a Budget Stimuleringsregeling Elektrisch vervoer in onze stad! | Lasten | Reserve | -50 | |||||
Projecten klimaat, geluid en bodembescherming | Lasten | Reserve | -413 | |||||
Mutaties reserves | ||||||||
Dotatie reserve wet bodembescherming | Lasten | Reserve | -785 | -785 | -785 | |||
Onttrekking wet bodembescherming (maatregel uit herstelbegroting) | Baten | Reserve | 300 | |||||
Onttrekking wet bodembescherming projecten klimaat, geluid en bodembescherming | Baten | Reserve | 413 | |||||
Dotatie onderhoud Crematorium en Begraafplaatsen | Lasten | Reserve | -100 | -100 | -100 | -100 | ||
Dekking motie 2017-108m Japanse duizendknoop | Baten | Reserve | 50 | 50 | ||||
Subtotaal 03 Stedelijk beheer en milieu | -4.395 | -1.732 | -1.489 | -100 | ||||
04 Sociaal domein | ||||||||
1 Basisinfrastructuur | ||||||||
2016-165A SJD Borgen wat goed is | Lasten | Reserve | -180 | |||||
2017-191a Buurtvervoer door BuurtMobiel033 in de wijk | Lasten | Reserve | -50 | |||||
4.7 Implementatiemanager Toegankelijkeheid, personele lasten | Lasten | Exploitatie | * | -82 | -82 | -82 | ||
3 Specialistische zorg en ondersteuning | ||||||||
4.1 Klacht- en bezwaarprocedure soc. domein | Lasten | Exploitatie | * | -71 | -71 | -71 | ||
4.3 Inkoop zorg | Lasten | Exploitatie | * | -1.500 | -1.000 | |||
4 Bescherming en veiligheid | ||||||||
4.2 Bestuursopdracht wonen en zorg, personele lasten | Lasten | Exploitatie | * | -92 | -92 | |||
5 Werk en inkomen | ||||||||
4.4 Formatienormering Sociale Zekerheid | Lasten | Exploitatie | * | -202 | -331 | |||
4.5 Ouderen in armoede, zie ook progamma 12 | Lasten | Exploitatie | * | -37 | ||||
4.6 Armoedebeleid / participatie | Lasten | Exploitatie | * | -250 | -250 | -250 | ||
2017-204a Doorbreek het overerven van armoede | Lasten | Reserve | -100 | -100 | -100 | |||
Arbeidsgerichte maatregelen jongeren | Lasten | Exploitatie | -103 | -103 | ||||
Mutaties reserves | ||||||||
4.3 Klacht/bezwaar opdr wonen zorg en inkoop | Baten | Reserve | * | 1.738 | 1.238 | 96 | ||
4.3 Onttrekking participatie | Baten | Reserve | * | 160 | ||||
4.4 Formatienormering Sociale Zekerheid | Baten | Reserve | * | 367 | 596 | |||
2017-204a Doorbreek het overerven van armoede | Baten | Reserve | 100 | 100 | 100 | |||
Onttrekking tbv wsw aanpassingen | Baten | Reserve | 974 | 1.056 | 52 | |||
2016-165A SJD Borgen wat goed is | Baten | Reserve | 125 | |||||
Subtotaal 04 Sociaal domein | 798 | 961 | -255 | 0 | ||||
05 Onderwijs | ||||||||
1 Onderwijsbeleid | ||||||||
5.1 Onderwijs aan nieuwkomers | Lasten | Exploitatie | * | -55 | -42 | |||
Combinatiefunctionarissen | Lasten | Exploitatie | -77 | -77 | ||||
Mutaties reserves | ||||||||
Dotatie calamiteiten reserve | Lasten | Reserve | -31 | -31 | -31 | -31 | ||
Subtotaal 05 Onderwijs | -163 | -150 | -31 | -31 | ||||
06 Sport | ||||||||
1 Sport | ||||||||
6.1 Vervolgonderz. toekomstscenario sportaccomodaties | Lasten | Exploitatie | * | -300 | ||||
6.2 Verbinding sport en zaken | Lasten | Exploitatie | * | -15 | -15 | |||
6.3 Topsport in Amersfoort | Lasten | Exploitatie | * | -30 | ||||
6.4 Faciliteren sportbeoefening | Lasten | Exploitatie | * | -455 | -385 | |||
2017-176a Hartveilig voor sport en maatschappij | Lasten | Reserve | -30 | |||||
2017-192a Ook bewegen en aangepast sporten voor mensen met een beperking | Lasten | Reserve | -50 | |||||
2017-200a Geen obstakel voor een obstacle run | Lasten | Reserve | -25 | |||||
Buurtsportcoaches | Lasten | Exploitatie | -185 | -185 | -185 | |||
Sportevenementen | Lasten | Exploitatie | -120 | -120 | ||||
Mutaties reserves | ||||||||
Dotatie calamiteiten reserve | Lasten | Reserve | -2 | -2 | -2 | -2 | ||
Subtotaal 06 Sport | -1.212 | -707 | -187 | -2 | ||||
07 Ruimtelijke ontwikkeling | ||||||||
1 Ruimtelijke ontwikkeling | ||||||||
7.1 Implementatie omgevingswet | Lasten | Exploitatie | * | -750 | -750 | -350 | ||
7.2 Recreatieve ontwikkeling vathorst noord | Lasten | Exploitatie | * | -100 | -400 | |||
3 Vastgoed | ||||||||
4.7 Implementatiemanager Toegankelijkeheid, personele lasten | Lasten | Exploitatie | * | -30 | -30 | -30 | ||
7.3 Toegankelijkheid gemeentelijk vastgoed | Lasten | Exploitatie | * | -200 | -50 | |||
Onderhoud st. Aegtenkapel | Lasten | Exploitatie | -53 | -28 | -16 | |||
Plantsoen oost 2 | Lasten | Exploitatie | -76 | |||||
Subtotaal 07 Ruimtelijke ontwikkeling | -1.209 | -1.258 | -396 | 0 | ||||
08 Wijkontwikkeling en wonen | ||||||||
2 Wonen | ||||||||
2016-147m gebiedsgericht werken, doen! | Lasten | Reserve | -50 | |||||
Sociale woningbouw | Lasten | Reserve | -1.016 | |||||
Mutaties reserves | ||||||||
Dotatie calamiteiten reserve | Baten | Reserve | 50 | |||||
Subtotaal 08 Wijkontwikkeling en wonen | -1.016 | 0 | 0 | 0 | ||||
09 Mobiliteit | ||||||||
1 Mobiliteit | ||||||||
2.4 Handhaving dmv inzet fietsstewards | Lasten | Exploitatie | * | -50 | -50 | -50 | ||
2017-197a Minder incidenten, minder files | Lasten | Reserve | -50 | |||||
Mutaties reserves | ||||||||
Dotatie fietsplan | Lasten | Reserve | -1.000 | |||||
Dotatie reserve Verder | Lasten | Reserve | -2.500 | -3.700 | -1.500 | |||
Onttrekking tbv uitgaven projecten Verder | Baten | Reserve | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |||
Subtotaal 09 Mobiliteit | -2.100 | -2.250 | -50 | 0 | ||||
10 Economie en duurzaamheid | ||||||||
1 Economie | ||||||||
Grootschalige evenementen | Lasten | Exploitatie | -102 | -102 | ||||
Economische agenda | Lasten | Exploitatie | -1.016 | -1.016 | ||||
Citymarketing | Lasten | Exploitatie | -152 | -152 | ||||
2 Duurzaamheid en innovatie | ||||||||
10.1 Circulaire economie | Lasten | Exploitatie | * | -250 | ||||
10.2 CO2 neutrale stad | Lasten | Exploitatie | * | -500 | ||||
Smartcity | Lasten | Reserve | * | -254 | ||||
Duurzaamheidsagenda | Lasten | Exploitatie | -51 | -51 | ||||
Mutaties reserves | ||||||||
Dotatie in reserve toekomstfonds duurzame ontwikkeling cf 5094356 08-12-2015 | Lasten | Reserve | -200 | -200 | ||||
Dotatie in reserve Evenementen | Lasten | Reserve | -50 | -50 | -50 | -50 | ||
Onttrekking uit reserve toekomstfonds duurzame ontwikkeling | Baten | Reserve | 250 | 150 | ||||
Subtotaal 10 Economie en duurzaamheid | -2.325 | -1.421 | -50 | -50 | ||||
11 Cultuur | ||||||||
3 Kunst en cultuur | ||||||||
11.1 Cultuurvisie-aanjagen realiseren ambitie | Lasten | Exploitatie | * | -1.000 | -600 | -500 | ||
11.2 Cultuurvisie - voortzetten huidige beleid | Lasten | Exploitatie | * | -400 | -400 | -400 | ||
2017-168a Breed toegankelijk popfestival 1 e pinksterdag 2018 | Lasten | Reserve | -50 | |||||
Amateurkunstverenigingen | Lasten | Exploitatie | -41 | -41 | ||||
Sportevenementen | Lasten | Reserve | -15 | -15 | ||||
Evenementen algemeen | Lasten | Exploitatie | -103 | -103 | ||||
Mutaties reserves | ||||||||
Dotaties reserve Armando museum | Lasten | Reserve | -25 | -10 | -7 | -3 | ||
Onttrekking tbv Armando museum | Baten | Reserve | 90 | 90 | 90 | 68 | ||
Dotatie Calamiteiten reserve | Lasten | Reserve | -35 | -35 | -35 | -35 | ||
Dotatie in reserve Evenementen | Lasten | Reserve | * | -15 | -15 | |||
Subtotaal 11 Cultuur | -1.593 | -1.129 | -852 | 30 | ||||
12 Financiën en belastingen | ||||||||
4.5 Ouderen in armoede, zie ook progamma 4 | Baten | Exploitatie | * | 37 | ||||
12.1 Terugdraaien ozb verhoging (partieel) | Baten | Exploitatie | * | -400 | -1.050 | -400 | ||
Mutaties reserves | ||||||||
Saldireserve | ||||||||
Onttrekking tbv dotatie in reserve Wijkse Voorzieningen | Baten | Reserve | 323 | |||||
Onttrekkingen voor doorgeschoven activiteiten uit voorgaande jaren | Baten | Reserve | 7.191 | 1.049 | ||||
Mutaties tbv voorgaande jaren | Lasten | Reserve | -1.500 | -1.500 | -1.500 | |||
Mutaties tbv voorgaande jaren | Lasten | Reserve | -960 | 437 | 210 | 10 | ||
Saldo begroting 2018-2021 | Lasten | Reserve | -2.744 | -4.566 | -8.011 | -11.950 | ||
Reserve Knooppunt Hoevelaken | ||||||||
Dotatie inclusief rente | Lasten | Reserve | -799 | -835 | -872 | -911 | ||
Reserve toekomstige vervangingsinvesteringen | ||||||||
Dotatie tbv compartiment onderwijs, rente | Lasten | Reserve | -329 | -535 | -921 | -921 | ||
Reserve toekomstige vervangingsinvesteringen | ||||||||
Dotatie | Lasten | Reserve | -700 | -700 | -700 | -700 | ||
Reserve Wijkse Voorzieningen Vathorst | ||||||||
Geraamde onttrekkingen conform de herstelbegroting | Baten | Reserve | 145 | |||||
Geraamde dotaties conform de herstelbegroting | Lasten | Reserve | -334 | -267 | -272 | -272 | ||
Subtotaal 12 Financiën en belastingen | -69 | -7.967 | -12.467 | -14.745 | ||||
13 Bedrijfsvoering | ||||||||
1. Bedrijfsvoering | ||||||||
13.2 Schoon schip: opruimen papieren archief | Lasten | Exploitatie | * | -150 | -150 | -300 | ||
13.1 Generatiepact | Lasten | Exploitatie | * | -350 | -250 | -200 | ||
2.1 Ondermijning en OOV, overhead | Lasten | Exploitatie | * | -50 | -50 | -50 | ||
2.3 Werkbudget ondermijning een OOV | Lasten | Exploitatie | * | -78 | ||||
2.2 Nazorg ex-gedetineerden, overhead | Lasten | Exploitatie | * | -50 | -50 | -50 | ||
4.1 Klacht- en bezwaarprocedure Sociaal Domein, overhead | Lasten | Exploitatie | * | -25 | -25 | -25 | ||
4.2 Bestuursopdracht wonen en zorg, overhead | Lasten | Exploitatie | * | -50 | -50 | |||
4.4 Formatienormering Sociale Zekerheid | Lasten | Exploitatie | * | -165 | -265 | |||
4.7 Implementatiemanager Toegankelijkeheid, overhead | Lasten | Exploitatie | * | -50 | -50 | -50 | ||
Taakstelling 4,2 fte uit ombuigingsreserve | Lasten | Reserve | -350 | |||||
Herstel capaciteit informatievoorziening | Lasten | Reserve | -500 | |||||
Voorbereiding en uitvoeringsbudget tijdelijke huisvesting ivm renovatie Stadhuisplein | Lasten | Reserve | -118 | -3.601 | -1.160 | |||
Comm. advies vluchteling en radicalisering | Lasten | Reserve | -41 | -41 | ||||
Projectadv. preventie radicalisering | Lasten | Reserve | -46 | -46 | ||||
3. Informatievoorziening | ||||||||
ICT ontwikkelbudget | Lasten | Reserve | -400 | -400 | ||||
Gegevensbescherming ondersteuning en advieskosten | Lasten | Exploitatie | -60 | -60 | ||||
VDS applicaties | Lasten | Reserve | -45 | |||||
Firewalls | Lasten | Reserve | -25 | |||||
Vervanging mfc | Lasten | Reserve | -30 | |||||
Bis/Ris systeem | Lasten | Reserve | -50 | |||||
Leningenbeheer software | Lasten | Reserve | -60 | |||||
GPS | Lasten | Reserve | -20 | |||||
Tachymeter | Lasten | Reserve | -30 | |||||
Mutaties reserves | ||||||||
13.3 Twee tranche aanvulling bedrijfsvoeringsreserve | Lasten | Reserve | * | -200 | ||||
Onttrekking ombuigingsreserve, 4,2fte | Baten | Reserve | 350 | |||||
Onttrekking ombuigingsreserve, herstel capaciteit informatievoorziening | Baten | Reserve | 500 | |||||
Onttrekking geplande onderhoud Stadhuis | Baten | Reserve | 600 | 5.101 | 2.860 | 1.700 | ||
Dotatie onderhoud reserve Stadhuis | Lasten | Reserve | -1.184 | -1.184 | -1.184 | -1.184 | ||
Onttrekking toekomstige vervangingsinvesteringen | Baten | Reserve | 365 | |||||
Dotatie toekomstige vervangingsinvesteringen | Lasten | Reserve | -222 | -734 | -523 | |||
Subtotaal 13 Bedrijfsvoering | -2.569 | -786 | -1.093 | -107 | ||||
STRUCTURELE BEGROTINGSSALDO | -16.955 | -17.681 | -17.209 | -15.100 |
* Deze mutaties maken onderdeel uit van de incidentele posten uit de Kadernota 2018-2021.