Ambitie
Het is goed wonen in Amersfoort. Zowel in de koop- als in de huursector kent Amersfoort een diversiteit aan woningen en wijken. Jong en oud, kleine en grote huishoudens, huurders en kopers, voor iedereen biedt de Amersfoortse woningmarkt een plek om passend te kunnen wonen. Met het woningaanbod sluiten we aan bij de woningvraag en we zetten in op segmenten waar de vraag het aanbod overstijgt. De nadruk ligt hierbij op het vergroten van het aantal sociale huurwoningen. Daartoe zijn we het programma woningbouw gestart. Met dit programma zorgen we ervoor dat op gemeentelijke locaties de woningcorporaties meer sociale huurwoningen kunnen realiseren en we vragen particulieren om in hun woningbouwprojecten ook 35% sociale huurwoningen te realiseren. Dit gaat zowel om nieuwbouwprojecten als om transformatie van kantoorruimte naar woningen. Met die transformatie halen we lege vierkante meters kantoorruimte uit de markt en zorgen we voor een zinvolle wonen invulling.
Wethouder Fleur Imming
Email: wethouderimming@amersfoort.nl
Indicatoren
Wijken en wonen
Wonen
Jaren wachttijd als woningzoekende
Jaren wachttijd als woningzoekende
Toelichting
Het aantal jaren dat een woningzoekende gemiddeld stond ingeschreven bij Woningnet bij acceptatie van een woning. (streefcijfer wachttijd van 6,3 jaar wordt als maximum beschouwd). Sociale huurwoningen worden toegewezen op basis van wachttijd. De aangeboden woning gaat naar de woningzoekende die het langst staat ingeschreven. De gemiddelde wachttijd die nodig is om voor een woning in aanmerking te komen, zegt daarmee iets over de krapte op de sociale huurwoningmarkt.
Met de overgang naar een regionaal woonruimteverdeelsysteem hebben Amersfoortse woningzoekenden tijdelijk extra inschrijfduur gekregen om hun concurrentiepositie met andere woningzoekenden te versterken. De hier berekende gemiddelde wachttijd gaat uit van de 'zuivere' wachttijd, dat wil zeggen het aantal jaren vanaf de inschrijving tot de uiteindelijke toewijzing van een woning. De wachttijd is zo vergelijkbaar met de wachttijd in eerdere jaren.
Wijken en wonen
Wonen
Kernvoorraad
Kernvoorraad
Toelichting
De kernvoorraad bestaat uit de goedkopere huurwoningen die eigendom zijn van een sociale verhuurder. De maximale huur voor de kernvoorraad is gelijk aan de huurtoeslaggrens: € 710,68 (2017). De kernvoorraad is primair bedoeld voor het huisvesten van de doelgroep. Door het beperken van sloop, verkoop en liberalisaties van corporatiewoningen wordt gepoogd de omvang van de kernvoorraad te stabiliseren. (streefcijfer kernvoorraad van 18.200 wordt als minimum beschouwd)
Wijken en wonen
Wonen
% toewijzing aan urgenten
% toewijzing aan urgenten
Toelichting
Aandeel sociale huurwoningen dat is toegewezen aan urgent woningzoekenden op het totaal van woningzoekenden. (streefcijfer 45% wordt als maximum beschouwd).
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Indicator | Realisatie cijfers | Streefcijfers | Toelichting | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
Jaren wachttijd als woningzoekende | 5,2 | 5,1 | 5,4 | 5,9 | 6,3 | 6,3 | Toelichting Jaren wachttijd als woningzoekendeHet aantal jaren dat een woningzoekende gemiddeld stond ingeschreven bij Woningnet bij acceptatie van een woning. (streefcijfer wachttijd van 6,3 jaar wordt als maximum beschouwd). Sociale huurwoningen worden toegewezen op basis van wachttijd. De aangeboden woning gaat naar de woningzoekende die het langst staat ingeschreven. De gemiddelde wachttijd die nodig is om voor een woning in aanmerking te komen, zegt daarmee iets over de krapte op de sociale huurwoningmarkt.
Met de overgang naar een regionaal woonruimteverdeelsysteem hebben Amersfoortse woningzoekenden tijdelijk extra inschrijfduur gekregen om hun concurrentiepositie met andere woningzoekenden te versterken. De hier berekende gemiddelde wachttijd gaat uit van de 'zuivere' wachttijd, dat wil zeggen het aantal jaren vanaf de inschrijving tot de uiteindelijke toewijzing van een woning. De wachttijd is zo vergelijkbaar met de wachttijd in eerdere jaren. | |||
Kernvoorraad | 17967 | 17863 | 17822 | 18166 | 18200 | Toelichting KernvoorraadDe kernvoorraad bestaat uit de goedkopere huurwoningen die eigendom zijn van een sociale verhuurder. De maximale huur voor de kernvoorraad is gelijk aan de huurtoeslaggrens: € 710,68 (2017). De kernvoorraad is primair bedoeld voor het huisvesten van de doelgroep. Door het beperken van sloop, verkoop en liberalisaties van corporatiewoningen wordt gepoogd de omvang van de kernvoorraad te stabiliseren. (streefcijfer kernvoorraad van 18.200 wordt als minimum beschouwd)
| ||||
% toewijzing aan urgenten | 33,1% | 28,2% | 38% | 40,6% | 35,3% | 45% | Toelichting % toewijzing aan urgentenAandeel sociale huurwoningen dat is toegewezen aan urgent woningzoekenden op het totaal van woningzoekenden. (streefcijfer 45% wordt als maximum beschouwd). | |||
Nieuwbouw | 463 | 539 | 390 | 259 | 579 | 518 | Toelichting NieuwbouwNieuwbouw en sloop hebben betrekking op zowel koop- als huurwoningen. Huurwoningen bestaan voor het grootste deel uit woningen van corporaties maar ook van particuliere verhuurders. In 2016 werden er door de corporaties 167 nieuwe woningen gebouwd en 113 bestaande woningen gesloopt. | |||
Sloop | 29 | 36 | 163 | 78 | 123 | 94 | Toelichting SloopNieuwbouw en sloop hebben betrekking op zowel koop- als huurwoningen. Huurwoningen bestaan voor het grootste deel uit woningen van corporaties maar ook van particuliere verhuurders. In 2016 werden er door de corporaties 167 nieuwe woningen gebouwd en 113 bestaande woningen gesloopt. |
Doelstellingen
Er zijn voldoende sociale huurwoningen beschikbaar voor inwoners die hier gezien hun inkomen en gezinssituatie voor in aanmerking komen. Gezien de grote vraag naar sociale huurwoningen, willen we het aanbod daarvan vergroten. Hiervoor stellen we de gemeentelijke locaties beschikbaar aan de woningcorporaties. Daarnaast vragen we marktpartijen om bij hun nieuwbouwproductie en in kantoortransformaties 35% sociale huurwoningen te realiseren. Daarvoor zetten we ons ruimtelijk instrumentarium in en hebben we zo nodig financiële middelen beschikbaar.
We optimaliseren de woonruimteverdeling.
Daarvoor is de regionale woonruimteverdeling geëvalueerd. De aanbevelingen uit de evaluatie betrekken we in het opstellen van een nieuwe huisvestingsverordening. Het proces om urgentie te kunnen krijgen wordt verbeterd.
We voeren de huisvesting van vergunninghouders uit conform de taakstelling van het Rijk.
In 2018 zijn we bij in de taakstelling. De doelgroep jonge statushouders (tussen de 18 en 23 jaar) blijft vanwege de geringe financiële en huisvestingsmogelijkheden extra aandacht vragen.
We blijven inzet plegen op de gevolgen van de scheiding van wonen en zorg.
We hebben in beeld wat de omvang is van de uitstroom uit zorginstellingen (extramuralisering) en wat dat betekent voor de woningvraag (kwaliteit en kwantiteit) en hoe we deze doelgroep gaan huisvesten. Deze aspecten maken onderdeel uit van een op te stellen stedelijk programma huisvesting bijzondere doelgroepen, waarin we met zorg- en marktpartijen afspraken maken over passende huisvesting voor de doelgroepen met een specifieke woonvraag.
We zetten de wijkaanpak binnen Amersfoort Vernieuwt voort tot 2020.
Zo komen we tot diverse, levendige, duurzame wijken.
Onze inzet
Om voldoende sociale woningen beschikbaar te hebben, maken we afspraken met de corporaties. Met de corporaties maken we jaarlijks prestatieafspraken. We bespreken welke keuzes ze maken in Amersfoort, passend bij ons woonbeleid. Bij nieuwbouw zorgen de corporaties voor sociale woningbouw en voor de huisvesting van alle doelgroepen die daar op zijn aangewezen.
We interesseren ook andere marktpartijen om te investeren in sociale en middeldure huurwoningen. Marktpartijen dragen in hun projecten bij aan de opgave voor de sociale woningbouw door 35% van hun project daar voor beschikbaar te maken. Voor de door hen te realiseren middeldure huur stellen we eisen aan de kwaliteit van de woningen.
Optimaliseren woonruimteverdeling
Daarvoor is de regionale woonruimteverdeling geëvalueerd. De aanbevelingen uit de evaluatie betrekken we in het opstellen van een nieuwe huisvestingsverordening. Het proces om urgentie te kunnen krijgen wordt verbeterd. De doelgroepen voor urgentie krijgen ook een plek in de nieuwe huisvestingsverordening.
Huisvesting vergunninghouders
In 2018 zijn we bij in de taakstelling. De doelgroep jonge statushouders (tussen de 18 en 23 jaar) blijft vanwege de geringe financiële en huisvestingsmogelijkheden extra aandacht vragen. Daarom maken we afspraken met de woningcorporaties over het kamergewijs huisvesten van deze groep.
We brengen samen met partners in kaart wat de gevolgen zijn van de scheiding van woning en zorg voor onze inwoners. Hierbij beoordelen we wat het betekent dat zorgbehoevenden langer zelfstandig blijven wonen en wat de consequenties voor de woningmarkt zijn van de extramuralisering. De gemeente en de woningcorporaties sluiten een convenant waarin Wmo-afspraken worden gemaakt over woningaanpassingen. We stellen een stedelijk programma huisvesting bijzondere doelgroepen op.
We voeren de periode 2015-2020 van Amersfoort Vernieuwt uit. Samen met de Alliantie zetten we de geplande bouw- en renovatieprojecten voort om te komen tot kwalitatief betere en minder eenzijdig opgebouwde wijken.
Samenwerking
Belangrijke partijen bij het halen van de wonen doelstellingen zijn de woningcorporaties. Met de woningcorporaties maken we jaarlijks prestatieafspraken. Daarnaast zijn ook de huurdersvertegenwoordigers partners die het beleid door hun inbreng bij de prestatieafspraken mede bepalen. Marktpartijen dragen bij aan zowel sociale als middeldure huur en aan betaalbare koopwoningen. We faciliteren initiatieven uit de stad, bijvoorbeeld rondom het thema vernieuwend opdrachtgeverschap.
Maatregelen
- Het overdragen van eigendom en beheer aan corporaties van het laatste woonwagenkamp (De Birkt) (€ 23.000). In de herstelbegroting was de overdracht van de Birkt aan de Alliantie voorzien voor 2016. De herinrichting zal niet eerder dan in 2017 worden afgerond. Eigendomsoverdracht nu voorzien voor 2017. Daarom kan bijhorend beheerbudget niet eerder vervallen dan in 2018.