Ambitie
In Amersfoort staat klantgemak centraal. Daarom werken we gemeentebreed aan slimmere dienstverlening. Dit betekent digitale (self)service waar het kan (24 uur per dag, 7 dagen in de week), persoonlijk contact waar het moet. Standaard waar het kan, maatwerk waar het moet. Met als kernwaarden snel, deskundig, vriendelijk en transparant tegen zo laag mogelijke kosten.
Wethouder Menno Tigelaar
Email: wethoudertigelaar@amersfoort.nlPortefeuillehouders
Menno Tigelaar
Wethouder01 Bestuur en dienstverlening
Dienstverlening
02 Veiligheid en handhaving
Toezicht en handhaving
03 Stedelijk beheer en milieu
Stedelijk beheer
03 Stedelijk beheer en milieu
Milieu
04 Sociaal domein
Werk en inkomen
13 Bedrijfsvoering
Bedrijfsvoering algemeen
13 Bedrijfsvoering
Facilitair en huisvesting
13 Bedrijfsvoering
Informatievoorziening
Indicatoren
Bestuur en dienstverlening
Dienstverlening
Wachttijd bezoekers vrije inloop (zomer) geholpen binnen 10 minuten (mei t/m aug.)
Wachttijd bezoekers vrije inloop (zomer) geholpen binnen 10 minuten (mei t/m aug.)
Toelichting
Klanten kunnen op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur zonder afspraak bij Burgerzaken langskomen. Ze moeten dan doorgaans langer wachten dan in de middag op afspraak, zeker in de drukke zomermaanden.
Bestuur en dienstverlening
Dienstverlening
% telefonische bereikbaarheid 14033 Klant Contact Centrum (KCC)
% telefonische bereikbaarheid 14033 Klant Contact Centrum (KCC)
Toelichting
Uit de cijfers blijkt dat de telefonische bereikbaarheid van het KCC in 2016 weer iets is gedaald. Het aantal inkomende telefoontjes is in vergelijking tot 2015 weer met 4% gestegen tot gemiddeld 738 per dag. De stijging na 2015 komt voor een belangrijk deel doordat ook telefoontjes voor de sociale wijkteams via het KCC lopen. Deze worden opgenomen op het KCC en vervolgens doorgezet naar een wijkteam-medewerker. Ook in 2018 zetten we in op het verbeteren van de bereikbaarheid (streefwaarde 85%).
Bestuur en dienstverlening
Dienstverlening
% brieven dat binnen de termijn beantwoord wordt
% brieven dat binnen de termijn beantwoord wordt
Toelichting
Bij het berekenen van dit percentage is uitsluitend gekeken naar de post die in Docs Open wordt geregistreerd.
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Indicator | Realisatie cijfers | Streefcijfers | Toelichting | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
% bezoekers van de balie Burgerzaken en receptie dat positief is over dienstverlening | 92% | 90% | 90% | Toelichting % bezoekers van de balie Burgerzaken en receptie dat positief is over dienstverleningIn het laatste kwartaal van 2016 is een start gemaakt met het meten van de klanttevredenheid aan de balie, telefoon en op de website. De gerealiseerde cijfers in de tabel hebben betrekking op slechts drie maanden. In de hal van het stadhuis is een zuil geplaatst waarop de dienstverlening kan worden beoordeeld. | ||||||
Wachttijd: bezoekers op afspraak, geholpen binnen 5 minuten (jan. t/m dec.) | 97% | 98% | 97% | 95% | 97% | Toelichting Wachttijd: bezoekers op afspraak, geholpen binnen 5 minuten (jan. t/m dec.)Klanten kunnen op werkdagen tussen 13.00 en 16.30 uur alleen op afspraak langskomen bij Burgerzaken, evenals op donderdagavond. | ||||
Wachttijd bezoekers vrije inloop (zomer) geholpen binnen 10 minuten (mei t/m aug.) | 87% | 92% | 90% | 85% | 90% | Toelichting Wachttijd bezoekers vrije inloop (zomer) geholpen binnen 10 minuten (mei t/m aug.)Klanten kunnen op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur zonder afspraak bij Burgerzaken langskomen. Ze moeten dan doorgaans langer wachten dan in de middag op afspraak, zeker in de drukke zomermaanden. | ||||
Wachttijd bezoekers vrije inloop, geholpen binnen 10 minuten (rest van het jaar) | 89% | 95% | 93% | 90% | 93% | |||||
% bellers met het KCC dat positief is over dienstverlening | 94% | 90% | 90% | Toelichting % bellers met het KCC dat positief is over dienstverleningIn het laatste kwartaal van 2016 is begonnen met het meten van de klanttevredenheid aan de balie, telefoon en op de website. De gerealiseerde cijfers hebben betrekking op die drie maanden. Bellers van 14033 wordt na afloop van een gesprek gevraagd om de kwaliteit van het gesprek te waarderen. | ||||||
% telefonische bereikbaarheid 14033 Klant Contact Centrum (KCC) | 83% | 79% | 78% | 85% | 85% | Toelichting % telefonische bereikbaarheid 14033 Klant Contact Centrum (KCC)Uit de cijfers blijkt dat de telefonische bereikbaarheid van het KCC in 2016 weer iets is gedaald. Het aantal inkomende telefoontjes is in vergelijking tot 2015 weer met 4% gestegen tot gemiddeld 738 per dag. De stijging na 2015 komt voor een belangrijk deel doordat ook telefoontjes voor de sociale wijkteams via het KCC lopen. Deze worden opgenomen op het KCC en vervolgens doorgezet naar een wijkteam-medewerker. Ook in 2018 zetten we in op het verbeteren van de bereikbaarheid (streefwaarde 85%). | ||||
% bellers die direct zijn geholpen door KCC | 72% | 69% | 70% | 75% | 75% | Toelichting % bellers die direct zijn geholpen door KCC'Direct geholpen' wil zeggen dat bellers in principe direct een antwoord op hun vraag kregen, van het KCC of (in samenwerking met) een collega van de vakafdeling. We willen dit percentage verhogen, vandaar de streefwaarde van 75%. | ||||
% afnemers van digitale diensten dat positief is over het formulier | Toelichting % afnemers van digitale diensten dat positief is over het formulierWe zijn in het voorjaar van 2017 begonnen met het meten van de klanttevredenheid op de digitale formulieren. Er zijn dus geen cijfers over 2016. | |||||||||
% bezoekers van www.amersfoort.nl dat positief is | 54% | 60% | Toelichting % bezoekers van www.amersfoort.nl dat positief isIn het laatste kwartaal van 2016 is begonnen met het meten van de klanttevredenheid aan de balie, telefoon en op de website via Klant in Focus. De gerealiseerde cijfers hebben dus betrekking op slechts drie maanden. Uit de eerste resultaten over 2016 blijkt dat de website qua klanttevredenheid minder hoog scoort dan balie en telefoon. Klanten zijn geneigd persoonlijk contact hoger te waarderen dan contact via de website. Bovendien zien we dat veel mensen op de website vooral reageren als ze iets niet kunnen vinden: vandaar de lagere score. | |||||||
% brieven dat binnen de termijn beantwoord wordt | 91% | 90% | 89% | 90% | 90% | Toelichting % brieven dat binnen de termijn beantwoord wordtBij het berekenen van dit percentage is uitsluitend gekeken naar de post die in Docs Open wordt geregistreerd. |
Doelstellingen
Op een klantgerichte manier efficiënt en effectief werken. De klantvraag en het klantgemak staan voorop. Dat betekent dat we onnodig klantcontact willen voorkomen: door onder andere te dereguleren, mensen proactief te informeren en overbodige contactmomenten af te schaffen. Doelmatig en ‘lean’, met oog voor de klant en oog voor het feit dat we verschillende doelgroepen bedienen, ook doelgroepen die niet allemaal even zelfredzaam zijn. Dit alles is prettig voor de klant en leidt tot lagere kosten.
Meer digitaal. We gaan onze digitale dienstverlening verder verbeteren en stimuleren het gebruik hiervan. Dat doen we via een vraaggerichte gemeentelijke website die continu wordt geoptimaliseerd. Dit is handig voor de klant (want digitale diensten zijn 24/7 beschikbaar en kunnen vanuit huis worden afgenomen) en het scheelt in de kosten. We onderkennen dat er klanten zijn die minder digitaal vaardig zijn of die we beter kunnen helpen bij een ontmoeting. Die blijven we graag helpen in persoonlijk contact aan de balie of telefoon
Snel en vriendelijk. Als klanten ons persoonlijk spreken aan telefoon of balie dan kunnen ze erop rekenen dat ze daar een attente medewerker treffen die ze snel, deskundig, vriendelijk en zo veel mogelijk direct helpt. In één keer goed, als dat mogelijk is.
Onze inzet
Dagelijks werk
Voor een belangrijk deel bestaat ons werk uit het iedere dag weer goed helpen van klanten. Aan de balies van Burgerzaken (500 klanten per dag), aan de telefoon van het KCC (740 telefoontjes per dag via 14 033), digitaal op www.amersfoort.nl, via webcare, e-mail en Whatsapp.
Programma dienstverlening
In 2018 gaan we door met het programma dienstverlening. Vertrekpunt is dat er niet één klant is: mensen verschillen en hun behoeften aan dienstverlening ook. Dankzij meer digitale mogelijkheden kunnen we daar ook steeds beter op inspringen. 'Ken je klant' is het devies.
Door te zorgen dat de makkelijke kanalen (zoals online) goed op orde zijn, zullen veel van onze klanten daar automatisch voor kiezen. De digitale dienstverlening wordt zo persoonlijk mogelijk, zodat we kunnen inspelen op de situatie van een individuele klant. Echter: digitaal waar het kan, via telefoon of balie waar het moet. En: lichte ondersteuning waar het kan, intensief waar het moet. We kijken samen naar wat nodig is en daarbij ook naar wat iemand zelf kan. We beschermen de privacy van onze klanten; die moeten erop kunnen vertrouwen dat wij betrouwbaar zijn en op een zorgvuldige wijze met hun gegevens omgaan.
De gemeente levert een enorme keur aan producten en diensten, en die hebben we verdeeld over allerlei afdelingen. Toch zijn we altijd één gemeente en willen we ook zo opereren. Niet de wijze waarop wij de zaken toevallig georganiseerd hebben staat centraal, maar de klant. We werken als één gemeente, met één frontoffice. Dat merken klanten aan de telefoon, bij onze digitale dienstverlening of als ze producten af komen nemen aan de balie.
Concreet gaan we in 2018 onder andere aan de slag met het ontwerp van één nieuwe publiekshal voor alle gemeentelijke afdelingen met een baliefunctie, gaan we verder met het gericht verbeteren van onze dienstverlening door het maken van ‘klantreizen’ en aan de slag met de begrijpelijkheid van onze geschreven teksten en communicatie richting laaggeletterden. We bekijken hoe we nog méér bellers in één keer goed op het KCC kunnen helpen en gaan aan de slag met het verbeteren van onze website en de digitale producten en diensten.
Samenwerking
Maatregelen
- Alleen nog werken op afspraak bij Burgerzaken. We gaan gemeentebreed op afspraak werken. Dat is goed voor de klant: we kunnen er dan altijd voor zorgen dat die binnen vijf minuten geholpen wordt. Bij het maken van een afspraak geeft een klant aan voor welk product of dienst hij of zij langs wil komen. Daardoor weten we wie, waarvoor komt en kunnen we de afspraak goed voorbereiden en dus beter en sneller helpen.
Bij Burgerzaken stellen we het helemaal op afspraak werken nog even uit tot na renovatie van de publiekshal in het stadhuis. Burgerzaken heeft nu te veel klanten en te weinig loketten om helemaal op afspraak te kunnen werken, dat kan beter in een gerenoveerde hal. De verwachting is bovendien dat het aantal klanten voor Burgerzaken de komende jaren af zal nemen: helemaal werken op afspraak is dan beter te realiseren. Relatief eenvoudige producten worden in de toekomst steeds vaker digitaal aangevraagd en door ons afgehandeld. Klanten met meer ingewikkelde vragen zullen vaker langs blijven komen.
- Het verrichten van taken voor derden door het KCC. Er wordt méér gebeld naar het KCC dan ooit: sinds 2013 is het aanbod met 25% gegroeid. Mede daardoor is de bereikbaarheid van het KCC verminderd. Tegen deze achtergrond is ervoor gekozen om prioriteit te geven aan het verbeteren van de processen op/organisatie van het KCC en de interne samenwerking met de vakafdelingen en is het onderzoeken van mogelijkheden om taken voor derden te verrichten op dit moment nog niet aan de orde.
Gerelateerde links
Amersfoort sluit met dit programma aan op de landelijke visie ‘Overheidsbrede dienstverlening 2020’.