Ambitie
Overheid, inwoners en bedrijven zijn samen verantwoordelijk voor een leefbare en veilige omgeving. Om daar op een moderne manier aan te werken is vertrouwen cruciaal. We zetten in op differentiatie en proportionaliteit; we geven vrijheid en ruimte waar dat kan en we zijn strikt waar het moet. Dat vraagt een goede dienstverlening en juiste voorlichting. Het algemeen belang staat daarbij altijd voorop. We faciliteren zelforganisatie en bevorderen zelfregulatie. We handhaven integraal, informatie- en risicogericht. Dat verlaagt de inspectiedruk voor bedrijven en verhoogt de samenhang in handhaving van de diverse thema's.
Wethouder Menno Tigelaar
Email: wethoudertigelaar@amersfoort.nlPortefeuillehouders
Menno Tigelaar
Wethouder01 Bestuur en dienstverlening
Dienstverlening
02 Veiligheid en handhaving
Toezicht en handhaving
03 Stedelijk beheer en milieu
Stedelijk beheer
03 Stedelijk beheer en milieu
Milieu
04 Sociaal domein
Werk en inkomen
13 Bedrijfsvoering
Bedrijfsvoering algemeen
13 Bedrijfsvoering
Facilitair en huisvesting
13 Bedrijfsvoering
Informatievoorziening
Indicatoren
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Indicator | Realisatie cijfers | Streefcijfers | Toelichting | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
Groene vergunningen binnen 21 werkdagen afgehandeld | 33% | 80% | 80% | Toelichting Groene vergunningen binnen 21 werkdagen afgehandeldIn 2016 is besloten dat de cijfers van de begroting voor 2016 weinig representatief zijn voor het geheel aan resultaten voor afdeling VTH. Voor de begroting van 2017 zijn daarom nieuwe indicatoren benoemd. De oude indicatoren komen daarmee te vervallen en worden niet in bovenstaande tabel getoond. Vooruitlopend op het jaarverslag 2017 worden hierbij alvast de resultaten over 2016 getoond.
Een groene Vergunning is een reguliere aanvraag die ontvankelijk is en die voldoet aan de energie prestatienorm van 25% lager dan een reguliere vergunning. Groene vergunningen moeten altijd langs de welstand en naar de bestemmingsplan toetser. De wettelijke termijn is 8 weken. Wij streven naar een afhandeling binnen 21 werkdagen. De beslissingstermijn kan met 6 weken worden verlengd. Als niet aan de indieningsvereisten wordt voldaan start de termijn opnieuw. | ||||||
Vergunningen voor dakkapellen binnen 14 werkdagen afgehandeld | 40% | 60% | 60% | Toelichting Vergunningen voor dakkapellen binnen 14 werkdagen afgehandeldIn 2016 is besloten dat de cijfers van de begroting voor 2016 weinig representatief zijn voor het geheel aan resultaten voor afdeling VTH. Voor de begroting van 2017 zijn daarom nieuwe indicatoren benoemd. De oude indicatoren komen daarmee te vervallen en worden niet in bovenstaande tabel getoond. Vooruitlopend op het jaarverslag 2017 worden hierbij alvast de resultaten over 2016 getoond.
Een dakkapel, is een bouwwerk in het dakvlak gelegen. Dakkapellen heb je in vele soorten en maten. Een dakkapel kan welstandsvrij of welstandsplichtig zijn of in een monumentaal gebied liggen. De verwachting is dat ca. 60% van de dakkapelaanvragen binnen 14 dagen afgehandeld kunnen worden. De resterende 40% is afhankelijk van commissies en het oordeel van andere experts binnen de gemeente. De wettelijke termijn is 8 weken. De beslissingstermijn kan met 6 weken worden verlengd. Als niet aan de indieningsvereisten wordt voldaan start de termijn opnieuw. | ||||||
Vergunningen van rechtswege verleend (% van het aantal aanvragen) | 0,3% | 0,4% | 0,4% | Toelichting Vergunningen van rechtswege verleend (% van het aantal aanvragen)In 2016 is besloten dat de cijfers van de begroting voor 2016 weinig representatief zijn voor het geheel aan resultaten voor afdeling VTH. Voor de begroting van 2017 zijn daarom nieuwe indicatoren benoemd. De oude indicatoren komen daarmee te vervallen en worden niet in bovenstaande tabel getoond. Vooruitlopend op het jaarverslag 2017 worden hierbij alvast de resultaten over 2016 getoond.
Als de behandeltermijn de wettelijke termijn overschrijdt en niet is verlengd, is de vergunning van rechtswege verleend.
| ||||||
Responstijd op klachten openbare ruimte binnen 5 werkdagen | 95% | 95% | 95% | Toelichting Responstijd op klachten openbare ruimte binnen 5 werkdagenIn 2016 is besloten dat de cijfers van de begroting voor 2016 weinig representatief zijn voor het geheel aan resultaten voor afdeling VTH. Voor de begroting van 2017 zijn daarom nieuwe indicatoren benoemd. De oude indicatoren komen daarmee te vervallen en worden niet in bovenstaande tabel getoond. Vooruitlopend op het jaarverslag 2017 worden hierbij alvast de resultaten over 2016 getoond.
95% van de klachten (zoals geluidsoverlast, hondenpoep, illegale bouwwerken, parkeeroverlast) wordt binnen 5 werkdagen opgepakt in een eerste telefonisch of mondeling contact met de klager. Betreft een interne servicenorm. | ||||||
Klachten openbare ruimte binnen 14 werkdagen afgehandeld | 83% | 80% | Toelichting Klachten openbare ruimte binnen 14 werkdagen afgehandeldIn 2016 is besloten dat de cijfers van de begroting voor 2016 weinig representatief zijn voor het geheel aan resultaten voor afdeling VTH. Voor de begroting van 2017 zijn daarom nieuwe indicatoren benoemd. De oude indicatoren komen daarmee te vervallen en worden niet in bovenstaande tabel getoond. Vooruitlopend op het jaarverslag 2017 worden hierbij alvast de resultaten over 2016 getoond.
80% van de klachten melding openbare ruimte (zoals geluidsoverlast, hondenpoep, illegale bouwwerken, parkeeroverlast) wordt binnen 14 werkdagen afgehandeld. Betreft een interne servicenorm. |
Doelstellingen
We prioriteren onze handhavingsinzet op basis van informatie en risico. Dit leggen we vast in het HandhavingsUitvoeringsProgramma (HUP). Hierop wordt ieder jaar gerapporteerd.
We bevorderen naleving van regels door preventie en zelforganisatie.
We evalueren de jaarlijkse evenementen en implementeren de leerdoelen, ook uit (inter)nationale evaluaties. We gebruiken de mogelijkheden tot meer zelfauditing bij evenementenorganisaties. en maken de adviezen van de hulpdiensten transparant.
Onze inzet
In het Handhavingsuitvoeringsplan (HUP) benoemen we onze prioriteiten en de keuzes die we daarin maken. De actualiteit vraagt ons om extra aandacht te schenken aan met name (brand)veiligheid openbare gebouwen, kamerbewoning, evenementen en asbest. We handhaven daar waar dit het meeste effect heeft. In 2017 gaan we door met informatiegerichte handhaving. We koppelen overlastindicatoren met elkaar en analyseren die informatie om zo gericht in te zetten op de opgaven in de stad.
Vergunningaanvragen voor extra energiezuinige nieuwbouw krijgen voorrang. Daarmee willen we duurzame woningbouw stimuleren en belonen. Inspectie en handhaving op duurzaamheid en energiebesparing bij bedrijven heeft in 2017 onze aandacht. Extra geld is hiervoor beschikbaar gesteld (zie paragraaf duurzaamheid).
Een voorwaarde om toezicht en handhaving goed te kunnen uitvoeren is dat beleid helder, eenduidig en uitvoerbaar is. Het beleid en het uitvoeringsplan worden jaarlijks getoetst aan uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. De provincie, in haar rol als interbestuurlijk toezichthouder, toetst de beleids- en uitvoeringscyclus en rapporteert hierover aan het college. De raad wordt hierover geïnformeerd door het bestuur.
Om adequaat in te spelen op actuele opgaven in de stad, reserveren en prioriteren we flexibel inzetbare capaciteit en middelen.
Met de stadsbouwmeester zijn afspraken gemaakt om een deel van de vergunningaanvragen, die een (wettelijk bepaald) welstandsadvies behoeven, ambtelijk te laten toetsen. Dit geeft een positief effect op de doorlooptijd van vergunningen voor bijvoorbeeld dakkapellen.
Samenwerking
We handhaven op basis van wet- en regelgeving en gemeentelijk beleid. Er is nauwe samenwerking tussen de verschillende beleidsterreinen. Wij werken daarnaast nauw constructief samen met onze externe partners, zoals de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht, de VeiligheidsRegio Utrecht en de politie. Die samenwerking zorgt voor een integrale en effectieve uitvoering. Uit onze rol als erkend leerbedrijf voor de opleiding 'handhaver toezicht en veiligheid' volgt een nauwe samenwerking met het MBO Amersfoort. Met de politie zorgen we voor een goede aansluiting tussen handhaving op leefbaarheid en veiligheid. Een illustratief voorbeeld hiervan is de samenwerking in de handhaving tijdens de horecadiensten van de BOA’s in de vrijdag- en zaterdagnacht.
Maatregelen
- Verlagen van de bijdrage van de gemeente voor de RUD (regionale uitvoeringsdienst) met 10%. In 2018 wordt het nieuwe sturings- en financieringsmodel van outputsturing- en financiering ingevoerd. De deelnemers in de gemeenschappelijke regeling worden met dit nieuwe model afgerekend op daadwerkelijk geleverde producten en diensten. De invoering was eerder voorzien. Op 28 januari 2016 heeft het Algemeen Bestuur moeten besluiten de huidige wijze van afrekenen (vast bedrag, lumpsum) te verlengen. Over 2015 en 2016 is respectievelijk € 23.000 en € 21.000 van het overschot op de jaarrekening door de RUD teruggestort. Het restanttekort wordt in 2016 en 2017 incidenteel gedekt uit de leges. We gaan ook kijken naar een heroverweging van de milieutaken. De RUD voert voor ons de basistaken uit en we gaan kijken of ook de zogenaamde plustaken die nu door de gemeente worden uitgevoerd bij de RUD kunnen worden belegd.
- Een financiële vergoeding vragen voor de toets op vergunningsvrij bouwen. Er is gebleken dat deze maatregel niet haalbaar is. In de Kadernota 2018 is deze maatregel teruggedraaid.
Gerelateerde links
Er zijn geen gerelateerde links voor dit deelprogramma.