Ambitie
We streven naar een sociale stad, waarin iedereen meedoet, bij voorkeur op de ´gewone´ arbeidsmarkt. Een stad waar we zelfredzaamheid en participatie van huishoudens met de laagste inkomens bevorderen en uitkeringsafhankelijkheid tegengaan. Een stad waar misbruik van sociale zekerheid wordt aangepakt en voorkomen. En een stad waar we een (tijdelijk) vangnet bieden aan burgers die het niet op eigen kracht redden, of die de participatie in de maatschappij niet zelf kunnen organiseren.
Wethouder Menno Tigelaar
Email: wethoudertigelaar@amersfoort.nlPortefeuillehouders
Menno Tigelaar
Wethouder01 Bestuur en dienstverlening
Dienstverlening
02 Veiligheid en handhaving
Toezicht en handhaving
03 Stedelijk beheer en milieu
Stedelijk beheer
03 Stedelijk beheer en milieu
Milieu
04 Sociaal domein
Werk en inkomen
13 Bedrijfsvoering
Bedrijfsvoering algemeen
13 Bedrijfsvoering
Facilitair en huisvesting
13 Bedrijfsvoering
Informatievoorziening
Indicatoren
Sociaal domein
Werk en inkomen
Aantal uitkeringen bijstand
Aantal uitkeringen bijstand
Toelichting
Het betreft hier uitkeringen volgens de Participatiewet (vóór 2015 de Wet Werk en Bijstand). Naast het aantal genoemde uitkeringen zijn er ook nog bijzondere bijstandsuitkeringen aan o.a. daklozen, cliënten in een inrichting of blijf-van-mijn-lijfhuis en 50+ers met een IOAW-uitkering. De totale groep inwoners die afhankelijk is van een bijstandsuitkering ligt inmiddels circa 480 hoger. Aantallen zijn afgerond en de jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar.
Sociaal domein
Werk en inkomen
Ontwikkeling bestand t.o.v. landelijke lijn
Ontwikkeling bestand t.o.v. landelijke lijn
Toelichting
De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar.
De Divosa benchmark kijkt naar de index (groei/daling) van het aantal betaalde uitkeringen in december t.o.v. voorgaand jaar.
Sociaal domein
Werk en inkomen
% voorkomen uitkeringen door preventie t.o.v. de instroom
% voorkomen uitkeringen door preventie t.o.v. de instroom
Toelichting
De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. Het aandeel voorkomen uitkeringen bestaat uit de uitkeringen die met de aanpak aan de poort worden voorkomen, het gaat daarbij om het voortijdig vinden van werk en handhaving aan de poort.
Sociaal domein
Werk en inkomen
% uitstroom naar werk
% uitstroom naar werk
Toelichting
De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar.
Sociaal domein
Werk en inkomen
Aantal aanvragen schuldhulpverlening
Aantal aanvragen schuldhulpverlening
Toelichting
Sociaal domein
Werk en inkomen
Schuldregeling succesvol afgerond
Schuldregeling succesvol afgerond
Toelichting
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Indicator | Realisatie cijfers | Streefcijfers | Toelichting | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
Aantal uitkeringen bijstand | 2700 | 2900 | 3025 | 3140 | 3178 | 3275 | 3275 | Toelichting Aantal uitkeringen bijstandDe groep inwoners die we ondersteunen met een bijstandsuitkering vanuit de participatiewet is de afgelopen jaren en komende jaren aan het veranderen. Door de afbouw van andere regelingen zoals de WSW en de Wajong komen er steeds meer inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt in de bijstandspopulatie. Ook de instroom van een relatief grote groep statushouders zorgt voor een toename van het aantal inwoners met bijstand met bovendien een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Gelijktijdig zien we als gevolg van het economische herstel dat relatief kansrijke cliënten in de participatiewet uitstromen en potentiële instromers voortijdig een baan vinden. Per saldo verwachten we een lichte toename van het bestand welke in lijn is met de landelijke stijging die het CPB voorspeld heeft. Het betreft hier uitkeringen volgens de Participatiewet (vóór 2015 de Wet Werk en Bijstand). Naast het aantal genoemde uitkeringen zijn er ook nog bijzondere bijstandsuitkeringen aan o.a. daklozen, cliënten in een inrichting of blijf-van-mijn-lijfhuis en 50+ers met een IOAW-uitkering. De totale groep inwoners die afhankelijk is van een bijstandsuitkering ligt inmiddels circa 480 hoger. Aantallen zijn afgerond en de jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar.
| ||
Ontwikkeling bestand t.o.v. landelijke lijn | -4% | 4% | 1% | -1% | -1% | 0% | 0% | Toelichting Ontwikkeling bestand t.o.v. landelijke lijnAmersfoort heeft een lage bijstandsdichtheid. Dit betekent dat de instroom van nieuwe doelgroepen procentueel meer impact heeft dan bij andere grote gemeenten. Hierdoor is het op dit moment niet realistisch om qua bestandsontwikkeling gunstig af te laten wijken van de landelijke lijn. We streven daarom dit jaar naar een stabiele lijn t.o.v. de landelijke trend. De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. De Divosa benchmark kijkt naar de index (groei/daling) van het aantal betaalde uitkeringen in december t.o.v. voorgaand jaar. | ||
Instroom in de uitkering | 950 | 900 | 925 | 850 | 900 | 900 | 900 | Toelichting Instroom in de uitkeringWe verwachten door een afbouw van andere regelingen (o.a. WSW en Wajong) en door de instroom van statushouders die momenteel wachten op huisvesting nog steeds relatief veel instroom van cliënten. Het betreft aantal uitkeringen aan volwassen personen dat is ingestroomd in een bijstandsuitkering. De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. | ||
% cliënten die langer dan een jaar een uitkering hebben en stijgen op de re-integratieladder | 22% | 17% | 37% | 20% | 20% | Toelichting % cliënten die langer dan een jaar een uitkering hebben en stijgen op de re-integratieladderWe streven ernaar om alle cliënten optimaal mee te laten doen. Momenteel zien we dat circa 20% binnen een jaar een stap dichterbij de arbeidsmarkt komt. Doordat in de bijstandspopulatie steeds meer inwoners met een arbeidsbeperking komen zien we een afname in het aandeel cliënten die binnen een jaar stijgt op de ladder. Circa de helft van de cliënten volgt een re-integratie traject om met meer vaardigheden de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen. De groep die geen traject volgt heeft de maximaal haalbare vorm van participatie bereikt of kan (tijdelijke) niet deelnemen. Steeds meer cliënten hebben meer tijd nodig of hebben de maximale haalbare participatie reeds behaald.
Alle cliënten in de participatiewet worden ingedeeld op de re-integratieladder bestaande uit negen treden. Met de beweging op de ladder laten we zien in welke mate cliënten die tenminste een jaar een uitkering in een jaar de afstand tot de arbeidsmarkt hebben kunnen verkleinen. De zeer succesvolle klanten stromen al binnen een jaar uit naar werk en worden in dit cijfer dus niet meegenomen.
| ||||
% voorkomen uitkeringen door preventie t.o.v. de instroom | 55% | 36% | 47% | 51% | 40% | 35% | 35% | Toelichting % voorkomen uitkeringen door preventie t.o.v. de instroomIedereen die kan werken gaat werken en wordt dus nog voor toekenning van de uitkering aan het werk geholpen. Kansrijke cliënten hebben bij een aantrekkende economie geen ondersteuning nodig en melden zich niet meer, omdat ze geen uitkering meer nodig hebben. De groep die zich wel meldt heeft een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Het komende jaar verwachten we daarom een daling van het aandeel voorkomen uitkeringen. De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. Het aandeel voorkomen uitkeringen bestaat uit de uitkeringen die met de aanpak aan de poort worden voorkomen, het gaat daarbij om het voortijdig vinden van werk en handhaving aan de poort. | ||
% uitstroom naar werk | 19% | 37% | 39% | 41% | 50% | 40% | 40% | Toelichting % uitstroom naar werkRegulier werk is indien mogelijk altijd het streven om daarmee bijstandsafhankelijk te beëindigen. Doordat de afstand tot de arbeidsmarkt is toegenomen verwachten we dat een minder groot aandeel van de uitstroom gerealiseerd zal worden via regulier werk. De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. | ||
Aantal aanvragen schuldhulpverlening | 1472 | 1429 | 1383 | 1348 | 1400 | 1350 | 1350 | Toelichting Aantal aanvragen schuldhulpverleningHet aantrekken van de conjunctuur en de ontwikkelingen binnen de SBI hebben naar verwachting een verlagend effect op het aantal aanvragen. Tegelijkertijd werken we aan het vergroten van het bereik van ons minimabeleid; dit kan een verhogend effect hebben op het aantal aanvragen. | ||
Schuldregeling succesvol afgerond | 68% | 68% | 72% | 83% | 72% | 75% | 75% | Toelichting Schuldregeling succesvol afgerondHet aantrekken van de conjunctuur en de ontwikkelingen binnen de SBI hebben naar verwachting een verlagend effect op het aantal aanvragen. Tegelijkertijd werken we aan het vergroten van het bereik van ons minimabeleid. Dit kan een verhogend effect hebben op het aantal aanvragen.
| ||
Gerealiseerde garantiebanen in het kader van het Sociaal Akkoord | -1 | 37 | 237 | 75 | 97 | 110 | Toelichting Gerealiseerde garantiebanen in het kader van het Sociaal AkkoordDe Garantiebanen in het kader van het Sociaal Akkoord is een afspraak tussen het Rijk en werkgevers om extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking te realiseren. Het netto aantal banen uit de banenafspraak is landelijk toegenomen. Er zijn 15.719 extra banen via een regulier dienstverband en 8.887 extra banen via een uitzendcontract of detachering ten opzichte van de nulmeting eind december 2012. Dat blijkt uit de rapportages banenafspraak over de stand van zaken aan het eind van het eerste kwartaal 2017 van het UWV. In 2016 hebben werkgevers in de markt meer banen voor mensen met een beperking ingericht dan in het sociaal akkoord met het kabinet is afgesproken. Daar staat tegenover dat overheidswerkgevers de doelstelling vorig jaar niet haalden. Dit blijkt uit cijfers van de zogenoemde tweemeting die staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft doorgestuurd naar de Tweede Kamer. In deze meting wordt ook aangegeven dat het opvalt dat het aantal inleenverbanden is teruggelopen ten faveure van banen met formele dienstverbanden. In Amersfoort hebben we in 2015 net als landelijk de detacheringen vanuit de WSW bij de gerealiseerde garantiebanen ondergebracht. Hierdoor lijkt het alsof er in 2015 meer banen zijn gerealiseerd. Feitelijk is het een administratieve wijziging t.o.v. de andere jaren. De landelijke afspraak is naar regionaal niveau vertaald. Binnen de regionale afspraak hanteren we voor Amersfoort een aandeel van 50% van de regio voor het vaststellen van de doelstelling. We zien op regionaal niveau dezelfde trends als landelijk.
| |||
Personen met een bijstandsuitkering per 1000 inwoners | 38 | 39 | 39 | 39 | Toelichting Personen met een bijstandsuitkering per 1000 inwoners
Het betreft het aantal personen per 1.000 inwoners van 18 jaar en ouder. De bijstandsdichtheid is in Amersfoort in vergelijking met grote gemeenten van 100.000- 300.000 laag. Bij de andere grote gemeenten is deze namelijk 49.2 personen per 1.000 inwoners. We verwachten een lichte toename van het aandeel personen met bijstand. Het betreft een indicator die vanuit het rijk (Besluit Begroting en Verantwoording) verplicht dient te worden opgenomen in de Begroting. Zie ook www.waarstaatjegemeente.nl. | |||||
Meer inwoners met een laag inkomen bereiken met het financieel vangnet en overige minimaregelingen | Toelichting Meer inwoners met een laag inkomen bereiken met het financieel vangnet en overige minimaregelingenWe gaan het aandeel toekenningen meten aan cliënten zonder bijstandsuitkering als aandeel van het totaal aantal toekenningen. De maatregelen om het bereik te verhogen moeten nog vastgesteld worden. Hierdoor is het niet mogelijk om al streefcijfers op te nemen in de begroting. We willen huishoudens met een laag inkomen financieel ondersteunen indien er knellende financieel bijzondere omstandigheden zijn. De huishoudens die een laag inkomen hebben op basis van werk of andere uitkeringen (zoals arbeidsongeschiktheid) maken minder gebruik van de minimaregelingen. We willen het bereik onder deze doelgroep vergroten.
| |||||||||
Aandeel door handhaving beëindigde uitkeringen | 6% | 6% | Toelichting Aandeel door handhaving beëindigde uitkeringenWe meten het aandeel beëindigde uitkeringen waarbij het recht niet meer is vast te stellen als gevolg van het niet meewerken aan de inlichtingenplicht en het aandeel door fraude beëindigde uitkeringen ten opzichte van alle beëindigde uitkeringen. Primair is de inzet gericht op fraudepreventie door o.a. goede informatie. Aanvullend handhaven we rechtmatigheid via diverse controles.
|
Verplichte indicatoren
Naast de indicatoren die door de gemeente zelf per programma zijn opgenomen, zijn er indicatoren die vanuit het rijk (Besluit Begroting en Verantwoording) verplicht dienen te worden opgenomen in de Begroting. Er zijn geen streefcijfers voor benoemd. Zie ook www.waarstaatjegemeente.nl.
Indicator | Realisatie cijfers | Streefcijfers | Toelichting | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
% werkloze jongeren | 1% | 1,73% | Toelichting % werkloze jongeren% werkloze jongeren in de leeftijd van 16-22 jaar op basis van Verwey Jonker Instituut. Bij grote gemeenten was het realisatiecijfer in 2015 ook 1.73%. Het cijfer zegt overigens weinig, omdat ze gebaseerd zijn op WW-registraties bij het UWV. De meeste werkloze jongeren hebben geen recht op een WW-uitkering en staan daardoor niet geregistreerd. We streven naar een sluitende aanpak voor jongeren van 16-27 waarbij we werkloosheid onder jeugd willen beperken. | |||||||
Netto arbeidsparticipatiegraad | 70,8% | 69,6% | 69,1% | 69,1% | 70,1% | 70,1% | 70,1% | Toelichting Netto arbeidsparticipatiegraadHet percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de potentiële beroepsbevolking. De indicator staat op www.waarstaatjegemeente.nl bij de indicatoren uit het Besluit Begroting en Verantwoording die het Rijk verplicht stelt in de Begroting. In Amersfoort streven we om iedereen (naar vermogen) te laten deelnemen op de arbeidsmarkt. De arbeidsparticipatie in Amersfoort is hoog doordat er veel tweeverdieners zijn. Bij andere grote gemeenten is dit aandeel namelijk 65.8%.
| ||
Aantal inwoners per 1000 inwoners met een lopende re-integratievoorziening | 45% | Toelichting Aantal inwoners per 1000 inwoners met een lopende re-integratievoorzieningHet CBS telt hiervoor het aantal re-integratievoorzieningen per 1000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar over een halfjaar. Dit cijfer is niet vergelijkbaar met het cijfer van andere gemeenten omdat de wijze van registreren verschillend is. Tijdens een traject worden vaak meerdere activiteiten ingezet. Deze activiteiten registeren we in Amersfoort als aparte voorzieningen. Bij veel andere gemeenten wordt het traject vaak als een voorziening geteld. Het streven is om iedereen naar vermogen te laten deelnemen. Hiervoor krijgen circa 1700 personen ondersteuning middels re-integratie.
| ||||||||
Aandeel kinderen in uitkeringsgezinnen | 4,8% | 5,14% | Toelichting Aandeel kinderen in uitkeringsgezinnenHet percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen was volgens Verwey Jonker in Amersfoort in 2015 5.14% tegenover 7.86% bij grote gemeenten (100.000-300.000 inwoners). De inzet van de Gemeente Amersfoort is gericht op participatie van kinderen in armoede.
|
Doelstellingen
We realiseren extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Samen met onze partners binnen het regionale Werkbedrijf realiseren we extra banen in het kader van de banenafspraak uit het Sociaal akkoord.
We begeleiden mensen naar werk. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en/of een arbeidsbeperking ondersteunen we bij het vinden en houden van werk, zo nodig in een beschermde omgeving en met begeleiding op de werkplek.
We richten ons op de preventie en aanpak van fraude. We bevorderen dat iedereen de wetten en regels naleeft en we controleren hierop. We zorgen voor een effectieve bestrijding van fraude.
We bieden een vangnet. Een (financieel)vangnet is nodig voor inwoners die (tijdelijk) niet zelfstandig in hun inkomen kunnen voorzien, voor wie (zorg)kosten te hoog zijn of die onvoldoende participeren in de samenleving.
We hebben een sluitende aanpak voor alle kwetsbaren in Amersfoort. Met deze aanpak voorkomen we dat we mensen uit het zicht verliezen.
Onze inzet
We ondersteunen inwoners die financieel niet zelfredzaam zijn met een inkomen op bijstandsniveau. De groep inwoners die we ondersteunen met een bijstandsuitkering vanuit de participatiewet is de afgelopen jaren en komende jaren aan het veranderen. Door de afbouw van andere regelingen zoals de WSW en de Wajong komen er steeds meer inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt in de bijstandspopulatie. Ook de instroom van een relatief grote groep statushouders zorgt voor een toename van het aantal inwoners met bijstand met bovendien een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Gelijktijdig zien we als gevolg van het economische herstel dat relatief kansrijke cliënten in de participatiewet uitstromen en potentiële instromers voortijdig een baan vinden. Per saldo verwachten we een lichte toename van het bestand welke in lijn is met de landelijke stijging die het CPB voorspelt. We krijgen hiervoor een vergoeding van het Rijk op grond van het verdeelmodel van de BUIG (Gebundelde uitkering om de uitkeringen in het kader van de Participatiewet te financieren). Het verdeelmodel van het BUIG budget is gewijzigd. De afgelopen jaren heeft Amersfoort veel nadeel gehad van de gewijzigde verdeelmethodiek van het budget. Vanaf 2017 is dit nadeel een stuk kleiner door een herziening van het verdeelmodel. Er is echter per saldo nog steeds sprake van een tekort op het budget doordat de uitgaven voor de inkomensvoorziening hoger zijn dan de ontvangsten van het Rijk.
We ondersteunen, binnen de mogelijkheden die er zijn, de mensen die nu niet of onvoldoende deelnemen aan onze maatschappij. De arbeidsmarktregio Amersfoort staat er halverwege 2017 in algemene zin beter voor dan een jaar geleden. De werkloosheid neemt af en het aantal vacatures neemt toe. Wel zijn er in de regio Amersfoort belangrijke knelpunten op de arbeidsmarkt. Zo heeft de regionale economie als gevolg van economische groei en snelle technologische veranderingen te kampen met groeiende tekorten aan personeel, die de economische groei dreigen af te remmen. Daarnaast profiteren groepen zoals laagopgeleiden, ouderen, mensen met een arbeidsbeperking, statushouders en werkzoekenden met overschotberoepen (zoals administratieve beroepen) onvoldoende van de economische groei en loopt een deel van hen zelfs het gevaar om blijvend buitenspel te komen staan.
We hebben goede instrumenten om re-integratie te bevorderen; indien nodig ontwikkelen we nieuwe instrumenten voor nieuwe doelgroepen. We doen dit in het kader van de Participatiewet. We kiezen voor het beste instrument tegen de laagste kosten. Hierbij maken we zoveel mogelijk gebruik van de kracht van de samenleving. Ons uitgangspunt is dat we iedereen die kan werken, indien nodig, ondersteunen bij het vinden van een baan. Voor mensen met een arbeidsbeperking bieden we, waar nodig, een beschermde werkomgeving en begeleiding op de werkplek. Wie (tijdelijk) niet werken kan, helpen we om actief mee te doen in onze samenleving. Bijvoorbeeld door het verrichten van vrijwilligerswerk of mantelzorg.We hebben hierbij extra aandacht voor ouderen.
We benaderen werkgevers in de regio actief en werken met hen samen. Dat is van groot belang om mensen aan het werk te helpen. We doen dit via het Werkgeversservicepunt (WSP). Het WSP ondersteunt werkgevers bij het zoeken van personeel, geeft advies over scholing en maakt afspraken over ‘social return on investment'. Hiermee versterken we ook het economische klimaat. In het WSP werken gemeenten, UWV, RWA, scholen, kenniscentra en werkgeversorganisaties nauw samen. Samen met de sociale partners realiseren we binnen het 'Regionaal Werkbedrijf' de komende jaren extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking in het kader van de banenafspraak uit het Sociaal akkoord. Hiervoor zijn verschillende campagnes ontwikkeld, zoals Talent in goede banen en De 99 van Amersfoort.
We werken aan een ‘sluitende aanpak’ voor jongeren van 16-27 jaar. Dat wil zeggen dat we alle jongeren die zonder startkwalificatie het onderwijs hebben verlaten in beeld brengen en houden. We weten of ze op school zitten, aan het werk zijn of een andere vorm van dagbesteding hebben. Jongeren die tussen wal en schip’ (dreigen) te geraken, bieden we ondersteuning aan op weg naar een opleiding, werk of zinvolle dagbesteding. Bijzondere aandacht hebben wij voor de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Bij de oplossing van knelpunten werken we samen met het onderwijs en werkgevers. We streven daarbij naar voldoende stageplekken, met name voor scholieren in het middelbaar beroepsonderwijs. Ook intensiveren we de samenwerking met de onderwijsinstellingen voor jongeren met een indicatie banenafspraak die uitstromen naar de arbeidsmarkt of arbeidsmatige dagactiviteiten.
Met ons participatiebeleid dragen we bij aan een ‘sluitende aanpak’ voor alle kwetsbaren in Amersfoort. Dat wil zeggen dat we mensen die onvoldoende grip op eigen leven hebben ondersteunen op weg naar een opleiding, werk of een zinvolle dagactiviteit. Voor inwoners die met hun inkomen onder het bestaansminimum komen, hebben we een financieel vangnet en bieden we schuldhulpverlening. Dit is maatwerk. Extra aandacht geven we daarbij aan de ontwikkeling van kinderen. Daarnaast zetten we in op het vereenvoudigen van de toegang tot en het vergroten van het bereik van onze minimaregelingen. We werken daarbij nauw samen met partners in de stad.
We richten ons op de preventie en aanpak van uitkeringsfraude. Wij vinden het belangrijk dat uiteindelijk alleen díe mensen een uitkering ontvangen, die deze echt nodig hebben. We zien erop toe dat mensen die een uitkering ontvangen, zich houden aan de verplichtingen die daarbij horen. Wij zien preventie - door duidelijke voorlichting en door optimale dienstverlening - als onze belangrijkste handhavingstaak. Waar toch sprake is van fraude, willen wij deze zo snel mogelijk opsporen, sanctioneren en de uitkering terugvorderen. Dit gebeurt als onderdeel van de fraudebestrijding binnen het brede Sociaal Domein.
Samenwerking
Bij de algemene inleiding van het programma Sociaal Domein staat onze visie op samenwerking met de stad en betrokken partijen.
RWA/Amfors. Het RWA voert voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Formeel is RWA de werkgever van inwoners van deze gemeenten met een arbeidsbeperking die voor 1 januari 2015 een sw-indicatie hebben gekregen. De NV Amfors voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven.
Particuliere initiatief. In het kader van het financiële vangnet stemmen we af met de instellingen betrokken bij het armoedevraagstuk zoals Pact SamSam, Stichting Leergeld, Sociaal Fonds Amersfoort, Voedselfocus Amersfoort, Jeugdsport- en cultuurfonds, en andere.
Stadsring 51. In opdracht van de gemeente voert Stadsring 51 de integrale schuldhulpverlening in Amersfoort uit. Stadsring 51 is samen met veel particuliere initiatieven partner in de bestrijding van armoede in Amersfoort.
Indebuurt033. De nieuwe welzijnsorganisatie Indebuurt033, speelt een grote rol bij het vroegtijdig signaleren van isolement, financiële problemen en armoede en is daarmee een belangrijke partner bij onze inzet om mensen te laten participeren en armoede te voorkomen.
Regionaal Werkbedrijf Amersfoort. Het regionaal Werkbedrijf Amersfoort (Werkbedrijf) is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten binnen de arbeidsmarktregio Amersfoort (Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Nijkerk, Baarn, Bunschoten en Soest), het UWV en werkgevers – en werknemersorganisaties en heeft de vorm van een netwerkoverleg. Het Werkbedrijf heeft als doel om binnen de arbeidsmarktregio Amersfoort extra banen in het kader van de banenafspraak uit het Sociaal akkoord te realiseren. Het Werkbedrijf is verantwoordelijk voor de organisatie en het aanjagen van de matching van mensen met een arbeidsbeperking met de extra banen. Daarnaast monitort het Werkbedrijf de voortgang van de regionale samenwerkingsafspraken. Bij de realisatie van de doelstellingen wordt zoveel mogelijk voortgebouwd op wat regionaal aanwezig is en goed werkt. Dat betekent dat het Werkgeversservicepunt (WSP) een belangrijke rol heeft in de uitvoering van de afspraken die in het Werkbedrijf zijn en worden gemaakt.
Wetenschap. Belangrijk bij het inzetten van interventies en instrumenten binnen Werk en Inkomen is weten wat werkt. We zijn daarom voortdurend bezig met evaluatie en verbetering. We doen dit onder meer in samenwerking met het Kenniscentrum Sociale Innovatie van de Hogeschool Utrecht en TNO.
Maatregelen
Op dit deelprogramma zijn geen herstelmaatregelen van toepassing of zijn de herstelmaatregelen reeds gerealiseerd.
Gerelateerde links
Jongerenloket
Amersfoortse Maatjes voor Wajongers
Talent in goede banen
WerkgeversServicepunt regio Amersfoort
Leerwerkbedrijf Amfors
Startpagina Sociale Zekerheid gemeente Amersfoort
Leerwerkloket
Schuldhulpverlening Stadsring 51
Pact Sam Sam
Stichting Sociaal Fonds Amersfoort
Kindpakket Amersfoort
99 van Amersfoort
Voedselfocus Amersfoort
Stichting Leergeld Amersfoort