Inleiding
Amersfoort is een bereikbare en verkeersveilige stad binnen het regionale verkeers- en vervoersnetwerk van Midden Nederland. Er is een optimale balans tussen de verschillende vervoerswijzen auto, (brom)fiets en openbaar vervoer. In de keuzes en afwegingen die we maken nemen we expliciet onderwerpen als leefbaarheid en duurzaamheid mee.
Waar gaan we ons geld aan uitgeven?
Totaal
€ 6.935,8
100 %
Financiën
* Bedragen in €1.000
Programma | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Raming 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
lastenbaten 09 MOBILITEIT | |||||||
Totaal lasten | -5.134 | -5.943 | -6.936 | -7.043 | -7.158 | -7.441 | |
Totaal baten | 3.201 | 3.044 | 2.984 | 2.984 | 2.984 | 2.984 | |
Totaal saldo | -1.933 | -2.899 | -3.951 | -4.059 | -4.174 | -4.457 | |
Toevoeging aan reserve | -2.000 | -3.300 | -3.500 | -3.700 | -1.500 | 0 | |
Onttrekking aan reserve | 8.570 | 2.719 | 1.540 | 1.612 | 1.612 | 112 | |
Saldo programma incl. reserves | 4.637 | -3.480 | -5.911 | -6.147 | -4.062 | -4.345 |
Toelichting op de begrotingsmutaties
Tabel: PF.09.02 Toelichting afwijkingen
(bedragen x € 1.000,--)
Afwijkingen begroting 2018 t.o.v. begroting 2017, inclusief reservemutaties | SUBTOTAAL | TOTAAL | Structureel/ incidenteel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MOBILITEIT | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MUTATIES RESERVES | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Geplande investeringen
Tabel: PF.09.03 Geplande investeringen
(bedragen x € 1.000,--)
09 Mobiliteit | BEGROTING 2018 | RAMING 2019 | RAMING 2020 | RAMING 2021 | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringen met een economisch nut | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Totaal investeringen | -3.032 | -2.033 | -2.033 | -538 |
Risico's
Onderstaand de top 3 van financiële risico’s die voor dit programma geïnventariseerd zijn. Dit laat onverlet dat er naast de financiële risico’s, ook andere risico’s kunnen zijn. Die zijn hier niet in meegenomen.
Risico | Maatregel | Benodigde weerstands-capaciteit in € mln. | Portefeuille-houder |
---|---|---|---|
Project Westelijke ontsluiting | Betrekken van omgeving bij te maken keuzes en extra zorgvuldigheid bij opstellen bestemmingsplan / vergunningen. | 0,4 | Buijtelaar |
Project Westelijke ontsluiting | Binnen de projectbegroting voldoende marge voor opvangen van risico's hanteren. In de second opinion van AT Osborne is geconstateerd dat de aangehouden marge correct is bij dit stadium van het project. | 0,3 | Buijtelaar |
Project Fietsparkeren Station Amersfoort | Grootte van de kelder afstemmen op beschikbaar budget en daarmee accepteren dat kelder niet groot genoeg is. | 0,1 | Buijtelaar |